onsdag, september 04, 2013

Släntrabatten på baksidan

Släntrabatten på baksidan står under ständig utveckling. I juni månad är det daggkåpor, nävor, iris, salvia, smultron och lammöra som dominerar. Det vita är vit blågull.
I juli fortsätter salvian och spansknävorna. Bolltisteln, astilben, axmalvan, höstöga och hostan börjar blomma samt rudbeckiorna kommer så smått. Även en orange daglilja fick vara med!
I augusti är det sen rudbeckiornas tur! Bolltisteln är fin nästan hela månaden. Allt eftersom börjar strålrudbeckia och solbrud blomma.
Mischantusgräset som är på tillväxt, är väldigt snyggt bakom, kommer bli ännu snyggare med tiden.

Nu har jag kompletterat med en annan finfin kompis till rudbeckian. Blodpilörten som jag köpte på Lyckas trädgård har jag delat i två plantor och satt under varsin rudbeckia.
 
Eftersom nedre delen i slänten kan bli väldigt blöt har jag satt fackelblomster här. Obs, den gillar inte alls samma läge som rudbeckian som är planterad högre upp i slänten. Att de ser ut som fina kompisar beror på att det här exemplaret har nickat ner! Fackelblomster kan man plantera i stående vatten!
Inte kan jag få någon bra översiktsbild utan att få med det blåblaffet! I bakkant står måbärhäcken som jag är otroligt besviken på, eftersom de drabbats av något. Kanske jag ska byta... vill att den skymmer poolen!
I den vänstra delen närmast sandlådan har jag gjort mest förändringar nu i slutet av sommaren. Det är denna del som man ser när man sitter i hammocken och här var mest smultron och daggkåpa.
Iris, pion och spansknävor kändes viktigt att få in. Det är en kombination som finns i rabatten bakom poolen och även intill uteplatsen. Det blir nog maffigt när det blommar på flera ställen. Hostan med vita kanter gav nåt formstarkt att fästa blicken vid. Den låga rosenflockeln som ska bli 80 cm hoppas jag blir så hög så den täcker poolen! Kärleksört, strålrudbeckia, solhatt, solbrud, och blodtopp gör det också fint på sensommaren. Nu hoppas jag att plantorna biffar till sig, längtar till nästa sommar för att se hur det tar sig!
Lammörat tog jag bort, fast jag kanske ångrar mig. Det var väldigt fint i sommar när det blommade!

På våren finns det inget speciellt alls här och jag funderar på narcisser.

Hur som helst superkul att börja utvärdera planteringarna, vilket innebär att dela och flytta perenner!

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för "rundvisning", kul att se :)