torsdag, augusti 22, 2013

Köksträdgården på framsidan

Nu växer det så det knakar. Jordärtskockorna blommar och är 2-3 meter höga. Dock har jag bara ringblommor här i sommarblomsplanteringen i år. Förra året hade jag solrosor och det blev helt galet! Faktiskt är den här plätten helt orörd i år... kom aldrig loss att så och plantera sommarblommor här som jag tänkt... har funderat på att sätta igen med bara perenner i stället för platsen är så ful hela våren och långt in på sommaren innan sommarblommorna tar fart (jag har en kant av lungört som räddar platsen tidig vår!). Men det är lätt att glömma nu! Ringblommorna sådde sig själva!

En hel del bar jord var det ändå en bra bit efter midsommar. Jag hade en massa amandine-potatis som inte fått plats i pallkragarna. Precis innan vi åkte på semester petade jag ner dem runt ringblommorna. Nu blommar de och blasten ser så fräsch och fin ut!
I pallkragarna har blasten vissnat så jag har tagit bort den. En hel del potatis finns kvar i lådorna. Jag befarade tomheten som uppstår när man skördat potatis, så jag sådde ringblommor i kanterna på potatislådorna (de två längst bort).
Men vad är det där höga röda?! Det är blodamaranthen som följde med Nelson Gardens frökatalog i våras. Vilken växtkraft! Jag hade inte vett att börja skörda i tid så de två i mitten fick skjuta iväg, sen har jag plockat mest av dem runtomkring. Blodamaranthen är verkligen inte god att äta rå, besk som sjutton. Jag steker bladen tillsammans med lök och andra grönsaker (squash, sockerärtor, bönor beroende vad jag har), då blir de inte lika beska. Ger fin färg till maten! Tyvärr har växten drabbats av någon larv.
Den här odlas ju också som prydnadsväxt, kan man förstå!
De har inte blivit lika höga som jordärtskockorna.
Under amaranten odlar jag plocksallad. Det har gått otroligt bra i år! Lyxigt med färsk sallad till middag varje dag, så gött att slippa gå och handla!

Förra året blev de små skotten hela tiden uppätna av sniglar. Kanske dessa har klarat sig för att de är uppblandade med röd sallad, har hört att de inte ska vara lika populära bland sniglar? Jag kan varmt rekommendera fröpåsar med blandade plocksalladfrö, istället för att köra en i taget. Snyggt blir det också. De krusiga sorterna har dock gått i blom nu.
Har man liten trädgård med bara plats för en pallkrage, rekommenderar jag en rad plocksallat, en rad mangold, en-två rader morötter och sockerärtor i ett växtstöd på sidan! Fast egentligen räcker det att ha plocksallad i en balkonglåda eller mindre låda på altanen, det har vi också :-)

I bortre sidan av mina lådor har jag sockerärtor, märgärtor och bönor. Sockerärtorna är mina favoriter, jag ska nog skippa märgärtor nästa år. Pojkarna gillar att pilla märgärtor, men det blir så mycket att slänga då själva skalet inte är så gott. Sockerärtorna jag har går äta även sen de blivit "övermogna" och fått ärtor, så man kan ju spara ett gäng av sockerärtorna så de blir tjocka med ärtor i (fast inte för många för då slutar växten blomma!).

Bönodlingen har inte gett så stor skörd i år som jag önskat. Jag älskar kokta brytbönor med salt och smör, men det har inte blivit så många nävar den här säsongen, kan bero på att jag bytt sorter. Rosenbönorna blommar i alla fall jättefint, och bådar gott.
Här kommer en översikt där vår oklippta, trasiga gräsmatta får synas(altantaket låg här ett par veckor och förstörde gräset). Läget för grönsaksodling här är nog det bästa på tomten. Solen kommer på förmiddagen och ligger på hela dagen. Mot garageväggen kan det bli riktigt varmt.
Som jag skrev i förra inlägget tänkte jag koncentrera mina odlingar hit. Nu är min plan att skippa gräsmatta här och lägga på fler pallkragar, tio kanske är lagom att börja med. Det skulle vara enkelt att hålla reda på växtföljden om jag håller allt samlat på detta vis?

2 pallkragar näringskrävande växter
Squash, pumpa, gurka, kålväxter, purjolök

2 pallkragar växter med måttligt näringsbehov
Morot, palsternacka, lök, sallat, dill, mangold

2 pallkragar med växter som behöver lite näring
Potatis

2 pallkragar med växter som tillför näring
Ärtor och bönor

2 pallkragar med jordgubbar

Egentligen skulle jag nog vilja ha tre lådor för varje grupp, t ex vill jag ha massor med morötter, men jag vill ju också ha allt det där andra också (palsternacka, lök och mangold)! Vi får se hur tiden och energin ser ut till våren när det är dags att fixa, platsen skulle kunna rymma 15 lådor.... Det är en hel del jobb som väntar, för jag skulle verkligen behöva plocka upp alla lådor och sätta en ny ordentlig markduk. Jag har nämligen svåra problem med åkervinda som slingrar sig upp bland sockerärtor och bönor. Sen skulle jag vilja hägna in köksträdgården på ett ordentligt sätt.

Ett krux med denna idé är att min plan om en bänk på borte kanten där man kan sitta och se siktdjupet, går om intet. 
Man får helt enkelt sitta och titta in på odlingen. Kanske funkar det med! Köksträdgård vill jag inte vara utan!

8 kommentarer:

Törnrosa sa...

Vilken härlig köksträdgård du har! Och med mycket godsaker i. Dessutom massor med vackra bilder därifrån. Så glad jag blev att ditt inlägg!
Törnrosa

WERAs värld sa...

Vilken underbar trädgård du har!!! Härligt att du fortfarande hinner blogga, påta o greja. Vi blir uppdaterade av mamma(Laine) mellan varven vad ni har för er i trädgårdsgruppen :)
/Annica o Weronica

Jo sa...

Vilka fina bilder, Amaranten var ju jättesnygg! Vi ska också utöka vår köksträdgård och hägna in den mer permanent.
Nästa år vill vi odla jordärtskockor, var hittar man sådana att sätta? Det är ju så himla gott med soppa på jordärtskockor!
Vi har också funderingar på en "barnkammare", dvs ställe att driva upp perenner, sticklingar, höstsådder mm. Vi har två sådana pallkragar i rucklet, men skulle behöva fler både här och där! :) Oj, det finns så himla mycket man skulle vilja göra i trädgården!

Vikkan sa...

Visst är det härligt att odla sådant man kan äta och inte bara blomster!

Jag tror absolut att din idé om att utöka köksträdgården på framsidan huset är en god sådan. Framförallt, blir det gott när ni kan skörda sen nästa år.

Jag har odlat sockerärtor, morötter, potatis och palsternacka, lite sallad och jordgubbar i år.

Nästa år skippar jag palsternackorna för de vill inte växa riktigt. Salladen kommer jag förpassa till en kruka istället för en pallkrage då den knappt äts upp.

Kram Vikkan

Lindas trädgårdsblogg sa...

Törnrosa: Vad fint du skriver :-)
Annica och Weronica: Roligt, ja Laine har berättat att ni följer bloggen. Roligt :-) Hoppas ni kan vara med på nån aktivitet i nätverket!
Jo: Om du kommer förbi och hämtar rönnspireor ska du naturligtvis få jordärtskockor!
Vikkan: Ja, jag tror det blir jättebra att samla allt!

☀️http://gronasolglantan.blogspot.se/ sa...

Vad är det för jordärtsskockor du har? Jag letar också efter skockor att köpa och då gärna "Bianca" som ska blomma fint.
/Ylva

Erika sa...

Amaranthen var verkligen röd och lyste upp hela lådorna! Härligt!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Solgläntan: Jag vet tyvärr inte vad detta är för sort, fick dem i ett plantbyte. Kanske Bianca?

Ika: Ja, den är för himla läcker!