torsdag, augusti 08, 2013

Ett nytt projekt väntar

Förra veckan tog jag ner den där sjuka syrenen. I princip alla grenar såg härjade ut, så nu skulle den väck. Nu ser det inte klokt ut när man kommer ner för altantrappen och tittar söderut.
Jättestor buske, borta!
Ytan är ca 3x3 meter. En hel del ogräs och rotskott från Stephanandrabusken finns på platsen, liksom smultron, penningblad och lungört. Förra året utökade vi grusgången med en liten båge så vi fick plats för grillen.
Mina tankar går så här: Ett plank bakom grillen, som fortsätter i en smal, tät häck mot grannen, typ avenbok. Förminska Stephanandran, som verkligen brett ut sig något enormt. Plantera en rönn, med marktäckare under. Kanske utöka gruset för att göra plats för stolar för den som grillar.

Jag försöker läsa på om rönnar och ser en rekommendation att inte ha den i närheten av uteplatsen, pga blomdoften. Hur besvärande är den? Jag har inte haft närkontakt med blommande rönn på år och dar och kan inte påminna mig hur den luktar!

Infing tipsade mig om sorten Sorbus 'Joseph Rock', när hon var här. Den får gula bär och vacker höstfärg. Gula bär... skulle bli fint mot vårt gula hus? Hoppas fåglarna gillar gula bär, för det är ju här vi har vår fågelmatning, så det var liksom tanken. Enligt länken ovan blir den dock 8-12 meter, men de uppgifter jag läst på svenska sidor är att den 4-5 meter. Det skulle vara lagom.

En annan rönn är Carmencita, som jag har i buskpartiet, men som jag vill flytta till en plats där jag ser den bättre... här kanske? Men jag vet inte om den blir så stor som jag föreställer mig att platsen behöver. Billigt skulle det i alla fall bli!
Carmencitarönn i september.


Andra alternativ utom rönn, skulle kunna vara bärhäggmispel och rönnbärsapel. Sen är jag fortsatt förtjust i prydnadskörsbär och har inget emot körsbärsblom på den här sidan om huset också!

Kom gärna med tips!


3 kommentarer:

Erika sa...

Jag tycker det är svårt att verkligen förstå hur stort ett träd verkligen blir. Vi kollar efter träd att ha vid entren. Ska vara fint att titta på och lagom storlek. Jag gillar ju Japanskt prydnadskörsbär jag med och hade gärna testat det igen.

infing sa...

Spännande med dina projekt!

Min Rönn - Joseph Rock har endast blivit runt två meter hög, den är ca 8 år gammal, men den står väldigt torrt och torftigt, men den ser ändå ok ut.

Lycka till!!

Kram Carina

Jo sa...

Vi har en stor rönn i ruckelträdgården och har aldrig märkt att den har vare sig luktat eller doftat något, men det kanske är olika..?