fredag, juni 14, 2013

Trädgårdsrundan del 3 Solhem

När Solhem deltog i Trädgårdstoppen för några år sedan blev det direkt min favorit. Och tänk att den vann och tänk att jag nu varit där. Jag kan säga, att trädgården är fin på bild... men stämningen! Den upplever man på plats.

Direkt man klev genom grinden möttes man av en angenäm doft...
...som kom från eldstaden lite längre bort.
Här slog vi oss ned efter att ha vandrat runt i trädgården och även pratat med de supergulliga ägarna. Jag har tänkt på eldstad i min trädgård förut och efter besöket här så gnager tanken ännu mer!
Runtom i trädgården fanns vädertåliga högtalare undangömda och när vi var där spelades lugn musik. Det var verkligen avkopplande att vara där! Trädgården är träd, svepande planteringar och slingrande gångar.
Och ett underbart litet växthus/uterum. Så smakfullt!
I de bortre delarna växte skogen mer vilt, men på ena änden har de nyligen gjort en ny lundplantering med bland annat strutbräken och så en trädgård för barnbarnen.
På andra sidan är den nya köksträdgården, med rejäla odlingslådor, grenflis mellan och ett högt plank runtom.
Rolf är keramiker och det hängde figurer här och var. Jag fastnade för det svävande klotet ovanför mattan av myskmadra!
Den här trädgården gillade jag verkligen. Den var inte bara vacker utan de olika delarna hade sin funktion och användning. Om ni har möjlighet att åka dit tror jag inte ni blir besvikna!

4 kommentarer:

samson sa...

vilken underbar trädgård
ha det så bra
maggan

Furulunden sa...

Jeg ble så oppmuntret av å se flere av dine blogginnlegg at jeg glemte helt at det er lunsjtid, etter vindus- og husvask i dag. Men hva gjør vel det, det er fredag og flere fine hager å titte på :)

Hélena sa...

Ser hur spännande ut som helst! Måste spana in det avsnittet, missade det !
Ha det bäst!
KramHélena

Kerstin E sa...

Väldigt läckert!