måndag, juni 17, 2013

En trädgårdshelg till ända

Jag hann varken klippa gräset eller plantera ner frösådderna och lite andra måsten jag hade på min lista. Det är ofta så, får jag en stund över i trädgården blir det något helt annat som får min uppmärksamhet! I lördags var det den här backen. Här är en bild från slutet av augusti förra året. Lite skuggigt läge, lerjord, här trivs hostorna!
Före (bild från förra sommaren)
Här tänkte jag att den gulkantade hostan som jag fått från Ulrika kunde passa. Ungefär där den gula hinken står skulle den vara. Det är bara så att här är det fullt av gräs, jordreva och åkervinda, så först fick jag gräva upp grässvålen. Så grävde jag en grop, jordförbättrade och planterade. Jag hade en bit brun markduk som jag la runtom. Gjorde hål där jag planterade ormöga och lite högre upp satte jag en låg flocknäva. Sen hade jag en påse täckbark som jag täckte duken med.

Hm, jag fortsatte gräva en bit ner. Jag har nämligen en stor hosta i rabatten vid cykelvägen som känns helt fel placerad. Här skulle den passa mycket bättre. Så flyttade jag den hit. Nu var markduken slut, men jag hade en hög med wellpapp som inte kommit iväg till återvinningen. Lappade runt hostan och la täckbark över tills påsen var slut.

När jag likas höll på fyllde jag även på med några stephanandraskott som jag flyttade från annan plats. Men nu var täckbarken slut, så jag har inte täckt för med wellpapp.

Efter.
Mitt i hostabadet står en rödbladig fläder (Sambucus Nigra 'Black Lace'), som brutit nya skott i vår. Den såg verkligen bedrövlig ut, men jag pysslade om den i våras med ett lager fin kompost. Om den ska vara kvar har jag inte bestämt, den blir ju ganska stor med tiden. Jag funderar på ett träd med krona.. eller ett maffigt gräs...eller iris? Jag har en liten uppstammad rödbladig lönn som behöver en plats. Blir det färgchock att byta flädern mot den? Kom gärna med förslag!

Skulle den här passa?
Och i krukan trivs tallen, men jag borde nog knipsa av den i topparna?
Jag har några funderingar... Kanske lite för mycket hosta här nu, det är fint på sommaren, men hosta på hösten blir snabbt fult. Fult på vintern och länge på våren. Här vid entrén vill jag ju att det ska vara fint hela året... Jag hoppas stephanandrorna växer till sig, ska försöka klippa dem som klot, får se hur jag lyckas med det och hur det blir.

Väldigt kul var det att få gräva och ta i. Slowly slowly catchy monkey!

2 kommentarer:

Hélena sa...

Snyggt det blir :)
Alltid roligt att få fixa och göra snyggt!
Kram Hélena

Erika sa...

Jag har en del hostor i hop med min japanska lönn och tycker att bryter av varandra fint.