fredag, mars 22, 2013

Rosor, rosor, rosor

Jag har varit på föreläsning med Peter Svenson, trädgårdsmästare på Jonsereds trädgårdar. Det handlade om "Odlingsvärda rosor med ekologisk skötsel". Nu är det inte så att jag planerar några rosinköp just nu, men... åh, man blir ju verkligen sugen när man får en massa bra rosentips! Jag kan verkligen rekommendera att gå och lyssna på honom vid tillfälle, en massa humor och hjärta! Det är han som skrivit den här boken:
Ekologisk trädgårdsglädje av Peter Svenson.
Peter berättade om projektet han håller på med nu, nämligen att återställa Jonsereds trädgård till sin forna glans. Jag har bestämt att jag ska försöka ordna en utflykt dit med vårt trädgårdsnätverk! Naturen runt herrgården är också väldigt vacker, så det låter som ett fint utflyktsmål om man bara vill promenera i en fin miljö.

Åter till rosorna. Peter Svenson jobbade tidigare på Trädgårdsföreningen som ansvarig för rosariet. Han var med och ställde om skötseln av rosariet från konventionell skötsel med massor av konstgödsel och bekämpningsmedel till ekologisk skötsel med naturgödsel och ekologisk bekämpning. Han berättade vilken enorm skillnad det blev på insektslivet och fågellivet på bara ett år! Fåglarna är jätteviktiga när man sköter trädgården ekologiskt, de får nämligen sina ungar i samma veva som många skadedjur kläcker sina larver. Upp med fågelholkar alltså!

Ett tips han återkom flera gånger till är att rosor vill ha luftigt läge och inte skyddat läge. Svampsjukdomar trivs om rosen står för kvavt. Med rätt plats underlättar man livet för rosen.

Han talade sig varm för de gammaldags buskrosorna, som inte behöver beskäras så mycket och inte behöver gödslas så mycket och blommar en gång på sommaren. Han tipsade också om flera remonterande rosor, men påpekade att de kan vara mindre härdiga. De fattar inte alltid att de ska mogna av på hösten och klarar därför vintern sämre. Nu har jag min anteckningsbok full av rostips, att använda när jag planerar nya planteringar!

Här kommer mina rosor:
Maiden´s Blush. Albaros som blommar i slutet av juli. Underbart vacker och doftar ljuvligt. Drabbas av bladlöss hos mig.
Förra året flyttade jag den till framsidan och det gillade den inte. Hoppas den tar sig i år!
Jag tror detta är fylld kanelros, Rosa majalis 'Foecindissima', men är inte säker. Den blommar i juni med massor av ganska små rosor. Busken skjuter rotskott och den når numer ända upp till hustaket!
Den sköter sig självt! Jag klipper grenar som är i vägen.
Klätterrosen New Dawn, från första sommaren. Jag har flyttat den två gånger efter det och den har överlevt trots min vanskötsel. Vanlig ros, men ljuvlig! Perfekt rosenutseende!
Austinrosen Constance Spry. Otroligt vacker, med stora ljusrosa bolliga rosor. Jag har min på ett utsatt läge för rådjuren, så den har tyvärr aldrig blivit så där maffig och fin. Jag har bara sett någon enstaka ros varje år. Sen är doften inte så jättehärlig, tycker jag.
Det här är en tålig rackare som jag inte vet vad det är! Den står på hörnet på baksidan och som nyinflyttade så misshandlade vi den svårt med gräsklipparen ända tills vi grävde upp på baksidan och slutade klippa gräset där.... upp kom en fantastisk ros som blommar med massor av rosa blommor (ca 7 cm stora). Busken är ca två meter hög. Tyvärr får den en del svartfläckssjuka.
The Fairy, Polyantharos, fanns i slänten när vi flyttade hit och jag har flyttat den till rabatten under eken (märklig plats för en ros). Den lever och blommar med massa små rosor. Söt! Marktäckande växtsätt.
Sen har jag planterat Astrid Lindgren, Queen Elisabeth, Leonardo da Vinci och Pernille Poulsen, men är osäker om de verkligen överlevt de två flyttar jag utsatt den för (med anledning av att vi byggde garaget). Första sommaren med trädgård var jag väldigt rostokig och gav mig på ett litet projekt (som var otroligt tungt, p g a lerjord och åkervindarötter). Kanske ni minns rosgropen?

Bara rosa rosor! Jag skulle vilja ha någon ljusgul... det får nog bli nästa förvärv! Vad är ert förhållande till rosor?

6 kommentarer:

Tini Tut sa...

Jag är ganska säker på att din tåliga rackar ros är en vacker bourbon dam vid namn Louise Odier. Hon blir ofta naken i slutet av säsongen, men vad gör det med sådan härlig doft.

Tini Tut

Maria sa...

Vackert med rosen i vasen!

Har ingen ros där jag bor nu. Hade en klättrande röd som jag planterade på förra stället och en besvärlig rosa som sköt taggiga skott i gräsmattan runt omkring sig på förrförra stället.

Hélena sa...

Älskar rosor och har många och fler ska det bli :-)
Ha det bäst!
Kram Hélena

Lotta 8`) sa...

Jonsereds herrgård är jättefin! Jag och maken var på promenad där i höstas, så fint och då såg jag trädgården, inte så stor än men det är en bra början.
Rosor, tja, vill ha men har nog inte blivit rosbiten än. Jag har inte så stor yta men försöker odla på höjden och klätterrosor är tacksamma och vackra. Har förkärlek till enkelbladiga :)

Idag är det kallt igen och ingen sol ännu - inte undra på att man tappar humöret ;)

Ha en bra dag :)

evighetsrosor sa...

rosor

royaltyroses.se sa...

Om man gillar rosor kan man lära sig mycket om rosors betydelse här: Rosors betydelse