tisdag, mars 19, 2013

Problemet med att få vårkänslor för tidigt...

...är bakslagen! Jag gick ju och köpte penséer, men efter det har det varit både minus femton grader och mera snö. Nja, penséerna ser ju inte så glada ut. Och ja, jag kunde ju ta in dem över natten, men det är tydligen för mycket begärt av mig!

Det ska verkligen bli intressant att se om de överlever denna köldknäpp, annars siktar jag in mig på ett gäng nya penséer i påsk!

Hur är det annars? Ja, jag har verkligen försummat min blogg denna månad, men det har varit sjukdomar, jobb och väldigt trötta kvällar. Tyvärr blev det ingen ny studiecirkel som skulle börjat idag, för vi fick för få anmälningar. Vi hoppas att det kan starta en ny cirkel till hösten i stället. Utvärderingarna efter första cirkeln var i alla fall riktigt roliga att läsa. Det känns som deltagarna var jättenöjda och fulla av inspiration inför säsongen! Jag sitter nu med ett bra material med bilder och ett texthäfte, som kan användas till fristående föreläsningar om ni behöver någon till er trädgårdsförening:

  • Ekologisk trädgårdsskötsel. Jord och kompost! 
  • Trädgårdsåret. Trädgård och barn. 
  • Trädgårdsplanering och växtval. Fokus på familj och barn.
  • Köksträdgård med pallkragar.
Annat som tagit min tid på sistone är mitt vanliga jobb. Jag jobbar numer i grundskolan, efter 9 år i gymnasiet, och det är en helt annan arbetsmiljö och arbetsuppgifter. Vi började jobba med forntiden efter sportlovet och jag har verkligen blivit uppslukad av detta med människornas ursprung och sätt att leva. Jag har fått läsa på för det är mycket forskning och upptäckter som görs hela tiden så det man lärde sig i skolan är inte alltid så aktuellt! Utvecklingen som varit de senaste årtiondena har pågått en så fantastiskt kort stund om man ser på hur länge människorna funnits... eller jorden... eller universum. Vårt sätt att leva, idag 2013, är så annorlunda mot för några generationer sedan. Ja, ja, det visste jag ju, men man behöver bli påmind ibland! Och det är ju inte alls så konstigt att man inte pallar med all stress ibland, för jag tror inte evolutionen riktigt har hunnit med att forma oss människor att till fullo palla livet i vårt samhälle. Man behöver verkligen hålla fötterna på jorden och inte så konstigt att jag och många med mig, tycker det här med att gräva i jorden, sätta frön och skörda sin egen mat är otroligt tillfredsställande, när livet i övrigt är ett ständigt flöde av information, intryck, saker man ska göra och hinna med.


Jag ser fram emot en ny odlingssäsong, och jag önskar att tjälen släpper till påsk (snart ju!) så vi kan börja gräva och greja med vårens projekt! Ha det gott allihop!


7 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

jag längtar till värme så att jag håller på att bli toookig!

Zinkhjärtat ♥ sa...

Vi får hålla tummarna hårt och hoppas på sol och lite värme till påsk!
Hoppas att penséerna kommer igen!
Stor Kram Annelie ♥

Trädgården på Höjden... sa...

ja, vi får verkligen hoppas på att det vänder i påsk
nu tyar jag inte mer vinter
kram åsa

Ulrika sa...

Mina penséer ser ut precis som dina. Så tråkigt!
Visst längtar vi efter våren!
NU, NU, NU!!!!!
Ulrika

Marina sa...

Jag hade inga penséer ute när det blev kallare igen, bara i Lugnet. Där klarar de sig helt ok. Däremot fick jag bära in andra blommor från Lugnet eftersom fläkten inte orkade när vi hade -14 grader. Förstår fläkten!

Intressanta tankar om skolan och ämnet. Jag jobbar ju själv på en folkhögskola och då med klassen som läser upp sina gymnasieämne. Eftersom jag är deras extrastöd och inte lärare så är jag med på flertalet lektioner och blir på så sätt lite allmänbildad faktiskt. Visst är det mycket man glömt sedan egna skoltiden och det är ju också så att varje lärare lägger upp undervisning och fokus på olika sätt. Jag lär mig mycket varje dag! (allt fastnar dock inte så länge:)

Kram

samson sa...

inte lätt att vara pensé hos dej
jag har inte köpt några och inga lökar heller
hoppas verkligen att värmen kommer snart.
Intressant jobb du har
ha det så bra
maggan

Carina sa...

Härligt med penséer, men här har jag inte ens haft en tanke på det...snöar och är alldeles på tik för kallt.....hoppas på "påsk-vändning".
Kram