måndag, september 03, 2012

Äpplet Discovery


Jag känner mig hittills nöjd med mitt nya äppelträd. Den levererade 12 goda äpplen redan första säsongen. Sött, syrligt, krispigt, vackert. Perfekt ätäpple!

Äpplet är ett passa på att äta-äpple för den går inte lagra. Perfekt för mellanmålen i september!  Funkar annars till efterrätter och sallader och måste bli riktigt god äppelmust.

Möjligtvis det godaste äpplet jag ätit. Mitt första egenodlade!
Om man bor i områden med hög luftfuktighet och regniga somrar (va?) så är Discovery lämpligt för den är motståndskraftig mot skorv.

Äpplet pollineras bland annat av Alice, Aroma, Cox Orange, Eldrött Duväpple, Filippa, Guldborg, Ingrid Marie, James Grieve, Quinte, Summerred och Transparente Blanche. Jag har ju köpt en James Grieve som kompis, den mognar lite senare. Det känns smart att ha två äppelträd som inte mognar samtidigt.

Tyvärr är Discovery bara härdig upp till zon 3.

Smaklig spis!

5 kommentarer:

Kerstin sa...

Hmm, det ser gott ut! :-) Du får rapportera om James Grieve sen. Jag satte ett James Grieve-träd i våras, men det blir inga äpplen på det i år och jag har aldrig smakat, så jag är väldigt nyfiken på hur det smakar. Jag håller med dig att det är bra att ha olika äpplen som mognar lite olika tider. Vi har sedan tidigare ett Cox Orange som jag förra året lyckades äta av ända in i april, men har aldrig haft egna äpplen nu när man ju egentligen ska äta egna äpplen. Hoppas att det blir några James Grieve nästa år (och att de är goda!).

Sonja {Dagmars Kitchen} sa...

Härligt - dom ser jättegoda ut! Jag håller på att försöka lista ut vad det är för två olika äppelträd vi har i vår trädgård. De gav nämligen inte direkt någon frukt vår första höst här, men efter beskärning så dignar de av äpplen. Det ena (som i princip redan är tömt) skall enligt ganska säkra källor vara ett Säfstaholm, och det andra är troligen ett James Grieve.

Hélena sa...

Ser hur gott ut som helst och 12 äpplen första året, imponerande!
Ha det bäst!
Kram Hélena

Evelina sa...

Åå vad roligt, vi har också ett Discovery som vi planterade i milos ära när vi hade namnkalas. Jag håller med, underbart gott äpple. Vi har fått 10 äpplen i år, förra året kom endast 2. Mums!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Jag vet inte heller hur James Grieve smakar! Jag var ute efter en Gravensteiner och så kom jag hem med en Grieve... två bokstäver rätt! Men det blir säkert bra, kanske kan ympa på lite andra äppelsorter så småningom! Vi väntar ett litet tag till att skörda Grieven.