torsdag, juli 19, 2012

Hallon

Det var en sak som hade väldigt hög prio under min vecka själv här hemma och det var att få ner mina hallon- och åkerbärplantor i jorden. Fick jag något av det gjort? Nej. Men hallonlösa är vi ändå inte för hallon är ett tåligt släkte och en del av hallonen som fanns intill garaget innan vi började riva för fem år sedan finns kvar i den branta sluttningen mot grannen och nu mognar det lite för varje dag så vi kan plocka!
Alltså, det blir inte så mycket åt gången...
...men det är gott till glassen! (Jag kunde inte hålla undan Elmer när jag fotade!)
Okej då... jag ska visa trädgårdens fulhörn. Här utanför garagets södervägg mellan oss och grannen ska jag plantera hallonen. Any year. Närmast väggen tänkte jag sätta en spaljé med björnbär och/eller vindruvor. En gång mellan och så en trapp upp för den branta slänten. I själva slänten mot grannen (där den grå presenningen ligger) tänkte jag sätta någon tålig, lågväxande marktäckande buske, typ stephanandra crispa.
Brevid garageinfarten och nere vid gatan blir det ett mindre träd och marktäckare, kanske vintergröna. Sen tänker jag ett litet plank mot gatan där vi hänger brevlådan och så får vår och grannens soptunnor stå bakom. Alltså vilket år som helst. Marken lutar och vi tänkte gjuta någon form av stödmur mot garageinfarterna. Små projekt tenderar att växa och bli alldeles för stora. Jag har i alla fall fått ut en brun markduk vilket hejdar lite av ogräsen. Slowly slowly.

4 kommentarer:

Jo sa...

Hallon... Jag har kämpat med att få till ett sådant där frodigt hallonbuskage (som alla andra verkar skörda hundratals liter från...) sedan vi köpte rucklet för fem år sedan. Två buskar har dukat under för vildbjörnbären, två kämpar på sedan förrförra året i den näringsfattiga skogsjorden som vi har försökt att förbättra. Årets skörd: 4 hallon.
Hemma i hushuset planterade jag fyra plantor i höstas varav en blev uppkäkad av sorkarna efter en kvart. Förväntad skörd: 6 hallon.

På något sätt kändes det skönt att läsa ditt inlägg om din begränsade skörd. :)

Anonym sa...

Alltså det är så härligt att se andras fulhörn! Fler borde våga visa sina för alla har vi dem ju. Din plan låter utmärkt, och fördelen med fulhörn brukar ju vara att de ligger lite undanskymt och projektet därmed inte lika bråttom. Jag tror det blir hur fint som helst, vilket år som helst! Kram från Hanna vars hallon inte alls är lika fina som dina

Hannele på Hisingen sa...

jag är rädd om allt ätbart som klarar sig självt :)

Tant Otteskrufv sa...

Hallon är gott! Och går bra att frysa när man inte hinner äta allt, det är bra tycker jag.Om du bor i närheten avStockholm/Uppsala och vill ha två, eller om det kanske är tre, Stephanandror så hör av dig. Våra behöver ett nytt hem.