söndag, april 01, 2012

Ett steg närmare visionen

Jisses vad vi jobbat denna helg. Igår var nog en av de roligaste dagarna på hela året. Vi jobbade och slet tillsammans medan pojkarna hade det gott med sin farmor. "Men ska vi inte gräva där också", "ska vi inte inte ta den busken också", "men va sjutton, vi tar häcken, för när har vi en grävare här igen?".

Ja. Alltså. Nu är vi häcklösa. Det känns naket och kalt och det känns som ett gigantiskt projekt att komma i ordning. Vi har nämligen skalat av en massa jord också, för jag tänkte plantera marktäckare för att slippa ha en märklig grässtump intill Magnolian. Det blev en del jordhögar. Känner lite panik att allt ska växa ihop och snärjas in med miljoner ogräs, så nu måste jag beställa en häck. Har velat mellan avenbok och måbär och nu har jag till sist bestämt att måbär får det bli. Jag besparar er bilder från detta.

Anledningen till att vi hyrde minigrävare från första början var att vi behövde ta bort några murkna slipers mot grannen, plus en sibirisk ärtbuske-buske som stod emellan där vi tänkt oss en hallonhäck. Minst två år har denna yta mellan oss och grannen varit täckt av plast och presenning. Det verkar ha dödat kirskålen! (....men det är ju massor precis vid sidan om presenningen, så lugnt är det ju inte). Nu ska jag beställa hallon! Men vi måste också göra en ny stödmur. Vi gör nog den i betong. Ingen bild på detta heller.

Ni ska däremot få en bild på min nya köksträdgård! Det mesta av gräsvålen la jag upp och ner i pallkragarna. Vi har även varit till ett stall i närheten och hämtat stallgödsel. En skottkärra per pallkrage. Sen har jag också satt en skottkärra av jorden som legat under presenning, per pallkrage. Detta har jag myllat ihop och nu tar jag nog och köper en säck vanlig påsjord per pallkrage och lägger överst. Hyfsat billigt blev det!
Betongstenarna har jag bara lagt över jorden för att testa. Behöver markduk och grus för att det ska bli mer stabilt. Längst till vänster i bild intill betongstenarna har jag placerat Maiden´s blushrosen från baksidan.

Nu funderar jag en massa hur jag ska odla i denna yta. Jag tänker mycket på Alys Fowlers ätbara, vackra trädgård... Också att jag behöver lite höjd. Kanske man skulle använda granstörarna vi köpte förra våren på något vis?

Annat som hänt under veckan är att alla grenhögar är uppflisade (tacka KG!) och det mesta är utlagt i gamla köksis och längs blåbärsstigen. Tre lass med trädgårdsavfall har åkt på tippen. Rosorna vid uteplatsen är som sagt flyttade. En rododendron från baksidan är också flyttad (till norrgaveln). Jag har tagit sticklingar från grannens måbärshäck. Vi har rensat sly från skogsbacken bakom oss. Jag har flyttat kompost från ena till den andra så nu är komposten redo att ta emot årets avfall. Det var nog det hele!

Till sist en bild på min plan som jag skrev om häromdagen.

14 kommentarer:

Lotta Sultan sa...

jäklar vad ni jobbar! duktiga är ni.
det kommer bli jättefint. jag köpte fulgödsel på plantagen (eller lars hade vägarna förbi så det fick bli det) idag när jag la ut det luktade det inte ens lite,lite koskit. undrar om det mest är mull?
men, dom blir inte övergödda iallafall- växterna.

Hélena sa...

Vilken jobbarhelg! Kommer att bli hur fint som helst. Härligt att kunna få tag på riktig gödsel direkt från fabriken :-)
Ha det bäst!
Hélena

Mina Gröna Tankar sa...

Eftersom jag varit en rejäl soffpotatis i helgen som trynat framför brasan isf att gå ut så känner jag in er nöjdhetskänsla och gör den till min....:)))

Erika sa...

Hjälp va ni har varit i farten!

Kerstin sa...

Jösses, vad ni har slitit! Visst är såna dagar underbara och när man kan se sådant resultat som hos er, måste det ju vara ännu bättre.
Jag gillar också den där kombinationen av ätbart och annat, så det tycker jag att ni ska ha i den stora rabatten längst fram. Vad gäller höjd, skulle jag nog satsa på väldigt enkla klätteranordningar (läs: bambupinnar och hönsnät) med luktärt, ärtor, bönor och sådant och sedan fylla ut med grönsaker och ettåringar, så får ni se hur det blir nåt år eller två innan ni sätter några perenner eller annat lite mer permanent som fina klätterstöd. Då slipper man all stress och kan känna efter och prova i lugn och ro. Och glöm inte att lägga ut bilder såklart för jag är jättenyfiken på hur det blir. ;-)

Ingela sa...

Ni verkar ha haft ett jättejobb. Det kommer säkert att bli bra när ni är klara. Spännande att planera helt nytt.

Marina sa...

Oj, vilket jobb! Det ser jättespännande ut genom din ritning och beskrivning.

Ha det fint!
Kram

Iréne JB sa...

Kul med grävare :) Kommer att bli fint i nya köksträdgården. Hos mej hade det antagligen blivit mssor av smultron som marktäckare och kanske en och annan uppstammad vinbärsbuske. Här har jag inte kommit igång med trädgårdandet än. Men planer finns det. Måbär en bra häck. Blir billigt om man fixar sticklingar också. Har en nu ganska gammal måbärshäck som är sticklingar från min far. Nu har jag själv börjat ta sticklingar för att kunna utöka med häckar på fler ställen.

infing sa...

Heja heja, ni är ju otroliga!!
Va fint det blir!

Lotta sa...

Jösses, vad ni har hunnit med! Riktigt duktiga är ni. Själv är jag inne i en energilös period (förmodligen pga av min hosta) så här blir det ingenting gjort. :o(

Kerstin (E) sa...

Åh, vad duktiga ni är! Vi får se om det blir skidåkning eller kapning av träd nu i påsk. Våra pojkar är ju stora, och de ska med, så vi kan få hjälp och släpa ris. Samtidigt är det årets sista skiddagar..

Charlotta sa...

Hej! En dum fråga från en amatör... Det funkar alltså att lägga grässvålen uppochner? Gräset tar sig inte upp då? Låter ju i så fall som en utmärkt idé. Vi ska gräva bort en bit gräsmatta och ställa pallkragar där istället. Då kan jag ju direkt återvinna en del av det som grävs bort.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för kommentarerna och för tipsen!! Lite frustrerande nu, för det blir ju inget gjort i veckorna!
Charlotta: Jag kan ju inte lova dig att det blir ogräsfritt, men när du lägger gräsvålen upp och ner så komposteras gräset i första hand! Jättebra att kunna återvinna jord på detta vis!

Charlotta sa...

Tack för svar Linda!