söndag, mars 18, 2012

Dagens skörd!

Jag skördade aldrig jordärtskockan i höstas och det var först idag som jag började krafsa i jorden under blasten för att se om det blivit några knölar. Det är första gången jag odlar jordärtskocka, så jag visste inte vad jag skulle förvänta, men jag blev i alla fall helt salig när det kom fram mer och mer och mer! Knölen jag fick vid plantbytet i våras mångdubblades flerfaldigt!

Jag la över allt i en bunke och gick och visade killarna (som tyvärr inte var med och hjälpte till) och de var snabbt med på noterna att vi skulle laga till dem. Soppa skulle det bli! Vi gick in och började lunchen. Tyvärr är jordärtskockorna ganska besvärliga att skala, så det tog sin tid, sen skulle de fräsas med lök och det tog sin tid, sen skulle de kokas i buljong och det tog sin tid och sen skulle de mixas och det var väl lite väl besvärligt  och spännande och sen skulle soppan kokas upp med creme fraiche och det tog också en liten stund. Så... jag kan ABSOLUT INTE rekommendera att laga detta med tre hungriga småbarn i hasorna.
Men när soppan var klar och vi äntligen satt till bords var det SÅ HIMLA VÄRT DET! Så himla god soppa!

Jag utgick från receptet i Vår kokbok (hittar inte receptet på nätet), men då vi saknade chalottenlök, vitt vin, rosmarin och timjan så blev det nog lite annorlunda ändå. Men lyckat!

Jordärtskocksoppa för 4 personer
500 g jordärtskockor
1,5 gul lök
Olivolja och smör att steka i
9 dl vatten
1 vegetabilisk fond du chef
Nån matsked vit balsamvinäger
2 dl creme fraiche
Salt och peppar

Skala jordärtskockorna och skär dem i bitar. Fräs tillsammans med hackad lök i olja och smör. Häll på vatten, fond du chef och balsamvinäger. Koka på svag värme i 20-30 min (tills de är mjuka). Mixa soppan slät. Vispa i creme fraiche och koka upp. Smaka av med salt och peppar. Servera med bröd.

Hur var det med killarna och aptiten då? Ja, killarna knaprade glatt i sig rå jordärtskocka och provsmakade soppan VILT medan den fanns i kastrullen. När den väl var på bordet tyckte de att den var för varm så det tog en bra stund innan de vågade smaka. Alla tre smakade, men var väl inte så excalterade som vi vuxna och de åt inte upp :-( Fast, jag stoppade resterna i kylen, så jag smällde precis i mig det sista :-)

Men tänk, vi kunde skörda en egen måltid från trädgården så här i mars. Jag är så himla pepp inför odlingssäsongen!

12 kommentarer:

Kerstin sa...

Visst är det gott med jordärtskockssoppa!? :-) Men det vore kul om man kunde hitta på ett bättre sätt att skala dem, för det är ju himla besvärligt. Tycker det var väldigt tappert gjort att ändå göra det med några hungriga småbarn. ;-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Soppan smakade sagolikt! Ja, det är besvärligt att skala, det blir en del svinn också!

Iréne JB sa...

Så härligt! Både med skörd och matlagning tillsammans. Fast iof, med hungriga småbarn som hjälpredor så kanske"långkok" inte är det mest optimala.
Blir mer och mer sugen på att skaffa ett trädgårdsland. Om två år så kanske, kanske jag lyckats bygga en stödmur och fixa till ett :)

Lotta Sultan sa...

hmm. man kanske skulle odla nåt ätbart ändå...

Hannele på Hisingen sa...

Jordärtskocka är även gott rå i sallad. Jättenyttigt.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Lotta: Det tycker jag! :-)
Hannele: Lite som potatis eller äpple i krispighet! Det var flera skockor som slank ner innan maten var klar! :-)

Ranunkel i rabatten sa...

Vilket lyx att skörda i mars, kanske ska satsa på lite skockor!

TYRA Hallsénius Lindhe sa...

Underbart Linda och tack för ett nytt recept på soppa. BTW Vill du byta knölar, vi har ju olika sorter?
Skriv en rad på mailen på FB om du kan tänka dig det.

Rebeccas.se sa...

Jordärtskockor är så tacksamt att odla, en av mina favoriter! Jag läste att man kan driva fram slätare knölar genom att skörda de knöligaste och lämna de slätaste, och efter några år har man då fått slätare skörd. Testade det i höstas, så får jag se om det funkar!

//Rebecca

Kerstin sa...

Jag odlar alla mina grönsaker i pallkragar. Jag häftar fast fiberduken med häftpistol direkt i kragen. Men jag har tre pallkragar på varandra. Hästskit ca 1 krage, sedan kompostjord och lite billig köpejord. Då blir det "luft" en bit innan pallkragarna tar slut och då kan jag häfta fast fiberduken utan ställning. Fungerar utmäekt!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tyra: Gärna, fixar ikväll!
Rebecca: Värt att prova!
Kerstin: Men om du häftar direkt på kragen kan du ju inte komma åt och kolla och vattna?

Kerstin sa...

Det klarar sig utan vattning..Alltså jag vattnar ordentligt vid sådd, sedan behålls fukten bra av hästskiten. Det har aldrig misslyckats. Har gjort så kanske 5-6 år. Jag har min trädgård i Järvsö (gott om gödsel), men bor i Stockholm så jag har inte möjlighet att vattna så lätt. Men det går faktiskt att vattna genom fiberduken. Jag brukar så i början av maj(zon 4) och när sommarlovet börjar så är mycket redan klart. Det blir nästan inget ogräs (bara de frön som kommer med från komposten)