söndag, maj 01, 2011

Häggmispel i Kungsbacka

Den här tiden på året blir jag väldigt uppmärksam på häggmispel. Jag gillar det rostiga bladutsprunget. Man ser häggmispeln lite var stans, i häckar, buskage och som väldigt läckra knotiga träd. I veckan gjorde vi en utflykt till Kungsbacka och bakom Kulturhuset Fyren finns en dunge med häggmispel (skatbo ingår).Jag vet inte vad det är för sort, den är flera meter hög. När jag ser denna dunge tänker jag på min egen trädgårdslund, aka blåbärsstigen. Där jag tänker träd. Det hade ju varit läckert med ett och samma träd som återkommer. Fast... det finns ju så många träd man vill ha, hur välja en enda sort?


Vid det här laget blommar den nog, men när vi var där så var det fortfarande knoppar.


Jag har planterat häggmispel i mitt buskage mot cykelvägen, men det är en annan sort. Den har inte alls rostiga blad i början, mer... vita? Måste gå nära och fota. Hjälp mig gärna med namnen!



För övrigt så har jag gjort en del smågrejer i trädgården den här veckan:



  • Planterat smultron vid sandlådan


  • Planterat lungört och astilbe vid blåbärsstigen


  • Rensat kirskål under rododendron vid köksträdgården


  • Flyttat lite växter från baksidan av garaget


  • Lagt ut lite flis i köksträdgården (måste flisa mer)


  • Vattnat nyplanterat


De stora grejerna låter vänta på sig.


Uppdaterat: Jag har ju klippt rosorna också!

2 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Lustigt - just häggmispel har jag tänkt på i dagarna för i vårt område har det planterats mycket av den busken, både fristående som träd men också som häck - visst är den fin! Tål att klippas och vacker hela säsongen. Jag har en liten planta jag fått och i år blommar den så fint. Tänkte flytta den en dag det regnar, använda den som gränsmarkering till grannen.

Hihi... visst står erbjudandet om kaffe kvar men det får bli en eftermiddag eller helg för jag jobbar alla dagar. Idag är jag hemma för en irriterande förkylning så då är det inte lämpligt heller.

Ha en bra vecka :)

Lotta 8`) sa...

Just det - avis på din lund och blåbärsstig! Önskar verkligen att jag hade en yta till att göra en lund, har klurat på lund i skogsbacken men vet inte riktigt var, kanske en förlägning av buskaget mot grannen? Tål att kluras på :)