fredag, april 08, 2011

Trädplan

I onsdags hade jag besök av en trädgårdsmästare! Det var första gången jag haft hit någon expert som jag kunde bolla idéer med. Vi gick runt i trädgården och snackade trädval och placeringar. Det var väldigt kul och givande!


Jag började rita skisser på hur det skulle se ut, men ger upp. För lite tid och för darrig hand! Följande skisser är utan ditsatta träd.Nere vid garaget mellan oss och grannens parkeringsplatser föreslog hon klotrobinia. Viktigt att tänka på att trädet inte hänger över bilarna utan har en kompakt växtform, vilket klotrobinian har. Mycket tjusigt träd! Under tänker jag marktäckare och runtom en tålig häck, avenbok föreslog hon. (Fast kanske man måste tänka på att det går att skotta snö på vintern och köra perenner istället, kanske sätta ett lågt plank mot vägen att fästa brevlådan på och gömma soptunnan bakom. Svärmor har gjort så och det blev väldigt snyggt.)


På garagets södervägg undrade jag om uppstammat päron skulle funka, men den blir nog för stort. Vindruvor och björnbär blir bra. Kanske man kan göra en pergola? Jag har tänkt en hallonhäck mot grannen, men det trodde hon skulle bli för skuggigt. Fast vi har haft hallon där förut så jag tror vi försöker.


Bortom garageuppfarten ska vi göra en trapp och en grusgång förbi Magnolian bort till trappen i slänten. När vi hade förra garaget stod ett träd och en rejäl buske vid trappen upp i trädgården: Det var mysigt och jag undrade hur man skulle kunna få lika känsla när man kliver in hos oss i fortsättningen. Jag undrade om det skulle passa med ett träd precis till höger om trappen, men kom fram till att det formmässigt inte skulle bli bra tillsammans med Magnolian. Bättre med en lägre buske. Jag har en ormhassel som jag kan flytta hit.


Man skulle kunna sätta ett träd innan slänttrappen istället. Kanske det skulle gå med ett äppelträd där?


Bakom Magnolian, lite till vänster i bild på skissen ovan, ryms ett stort träd. Hon trodde det skulle bli bra med ett körsbärsträd, fast man behöver mäta så det blir på rätt avstånd från cykelvägen och andra träd. Detta träd skulle kunna bli vårt vårdträd! Till höger om Magnolian i denna bild:

Men......................... vår underbara ek. Den skulle ju komma att skugga detta träd om några år. Det börjar vara dags att bestämma sig för att ta bort den. Det kommer bli så tomt! Jag tror vi väntar ett tag till.

Uppe vid huset skulle vi rymma två eller tre träd.


Ett prydnadskörbär i entrérabatten, kanske Accolade blir bra. Om nu eken försvinner kanske man flyttar dvärgsyrenen och sätter ett träd på dess plats. Äppelträd? Och ytterligare ett äppelträd på andra sidan grusgången (längre bort i bild).


2-3 äppelträd och ett körsbärsträd får jag ihop. Plommon och päron, vette sjutton. Om jag inte använde platsen i entrérabatten?


Jag kommer inte att sätta några träd på framsidan i vår eftersom vi inte är klara med grävarbete vid garaget. Dessutom vill jag ta tid på mig att välja ut de fruktsorter jag vill ha och det görs bäst under hösten då man kan provsmaka! Jag fick tips om en fruktodlare som jag ska kontakta.


Jag får göra ett eget inlägg om baksidan.

4 kommentarer:

Iréne JB sa...

Vilka fina skisser och vilka massa planer! Känner också att det vore kul att ta hit någon att bolla idéer med. Ännu mer peppad blir jag efter att ha läst det här.
Ha det bra.

Erika sa...

Många träd blir det, vill själva ha upp höjden på många ställen och då blir det träd. Kommer bli fint med många olika och inte bara björk och ek.

infing sa...

Du är så himla duktig, vilka fina skisser du gjort!

Va roligt att se bilden på slänten också, hur det såg ut innan ni började bygga garaget!

Visst är det spännande att planera en trädgård!

Hälsningar trädgårdsmästarn!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Irene: Det är spännande med någon som ser på trädgården med andra ögon, själv är det lätt att snöa in på nåt!

Ika: Kul att ni har plats för riktigt stora träd!

Infing: Tack för besöket! Vi får se vad vi lyckas med under våren, det är ju knepigt att hinna med som man önskar! Ska ta en sväng i handelsträdgård snart och se vad som finns.