söndag, mars 20, 2011

Barndomsträdgårdar

Jag har nog ärvt min odlingsgen* från pappa. När jag var liten grävde han upp hela vår baksida och odlade grönsaker.Trädgårdsgenen kommer via mamma. Hon bodde med sina föräldrar och syskon i detta härliga hus i Finland, med en lummig trädgård med träd, buskar och blommor.Det här är min morfar som jag tyvärr aldrig hann träffa.Här var blommorna större än en själv... Oj, vad likt Elmer!

På föredraget i torsdags visade jag dessa bilder. Jag tror det finns en del att hämta från barndomen när det kommer till att skapa trädgård. Jag vill få den där lummiga känslan från mormors trädgård och odling för att äta från pappas.

Vad har du för trädgårdsminnen från din barndom? Kan du inte blogga om det och lämna ett meddelande här?

*Odlingsgen... kanske är överdrift att säga att jag har den eftersom jag inte lyckats så jättebra med mina odlingar, men jag har i alla fall ärvt nån form av lust att odla!


8 kommentarer:

Lotta 8`) sa...

Underbara bilder och kåseri! Så roligt att ha bilder från barndomen/släkten och hur trädgårdarna såg ut beroende på syftet. Du har verkligen en röd tråd i dina gener, eller grön rättare sagt :)

Tyvärr har jag inga beskrivande bilder men min pappa var den som skötte odlingarna i min barndom, mest ätbart som potatis, blomkål, rödbetor, bär och massor av frukträd. Mamma sådde blommor och ofta eterneller. Min morfar hade en vild trädgård - minns att jag plockade smultron överallt och gullvivorna var fantastiska! Sedan smög vi ned i källare och tjuvsmakade på det egengjorda fruktvinet.......hihi. Farmor hade en stuga på landet där det var den traditionella trädgården med perenner och sommarblommor, har faktiskt kvar en perenn från hennes trädgård! fast det var längesedan hon levde, det är en Björnrot och är släkt med dill, en ört.
Trevlig inlägg Linda :) Ha en skön söndag :)

Iréne JB sa...

Mina gröna gener kommer från pappa. Hjälpte honom med att både klippa blommor och så grönsaker när jag var liten. Min barndomsträdgård är också full av fruktträd. Äpplen, päron, plommon och körsbär.

Många av växerna i min trädgård är "ärvda" (eller vad man nu kallar dem). Flera av pionerna kommer ursprungligen från min mormor och morfars trädgård. Där har jag iof knappt varit då mormor dog innan jag föddes och jag var tre eller fyra när morfar dog.

Mina vita syrener kommer från farmor och farfars trädgård uppe i Ångermanland, utanför Hoting. Gillar att växterna har ett ursprung.

Blev inget blogginlägg hos mej, men en lång kommentar.
Ha det bra där ute i vårsolen!

Anonym sa...

Kul att läsa om dina barndomsminnen. Nu har jag också letat upp några gamla foton och bloggat om mina minnen.

Anonym sa...

Mamma hade bott redan på äldreboendet ett tag när bilden på barndomshemmet är tagen, därför är det för mycket växter, bl.a. utanför staketet.
Du valde fina bilder.
Kram

Anngus sa...

Jag älskar att sjunka in gamla bilder och vilka härliga färger det är färgfoton

Ewa sa...

Hade ni en jordkällare? För visst är det en sådan som syns i bakgrunden på översta bilden?

Hos oss är det mamma som odlar. Allt utom potatisen för den är pappas ansvarsområde. Jag brukar få äran att ta hand om ogräset...

Lindas trädgårdsblogg sa...

Tack för era kommentarer och att ni delat med er av era minnen!

Ewa: Japp, pappa gjorde en jordkällare där han förvarade potatis och annat. Jag var inte så förtjust att rensa ogräs när jag var liten, men har inget emot det nu (om jag har tid med det!).

Erika sa...

Roligt att du delade med dig av bilder från barndomsträdgårdar. Hade varit roligt att knopa i hop något men jag få inse mina gränser och avstå från detta just nu.
Fullt upp på jobbet men vi får en liten break med en skiweekend snart.