torsdag, maj 28, 2009

Höstsilverax 'Brunette'

Plantan var dyr i inköp, men jag är himla glad att jag skaffade den. Snygg från att den tränger upp ur jorden, hela sommaren fin med sitt vackra bladverk och sen blommar den med tjusiga ax på hösten. Det här är en riktig vill ha-växt för alla er som fortfarande inte skaffat den.Snygg kontrast i rabatten. Extra fin ihop med silverbladigt. Blommor i lila eller rosa är snyggt intill. Det ska bli spännande att se vad som händer med den här rabatten i sommar. Kommer det att svämma över eller ej. Fortfarande är det ganska mycket jord framme. Öppen jord = ogräsmagnet som de beskrev det i Allt om trädgård som damp ner idag.
Jag har fortfarande inte släppt tanken på ett körsbärsträd. När den dagen kommer får jag ändra om. Då får jag ta itu med rabatten närmast cykelvägen. Rensa och flytta lite växter dit. Just nu är den rabatten bara en grön massa (med allium som blommar just nu!). Lite kontraster i bladfärgerna skulle inte sitta fel. Kanske lite höstsilverax?

9 kommentarer:

Thorins Trädgård sa...

Hallå Linda, den ska jag skriva upp på min lista. Jag gillar blommor med ax och mörka blad. Det blir snygg kontrast.

/Marit

mitt gröna hjärta sa...

Hej, jag har kollat höstsilverax länge och funderat på var den skulle få plats, den blir väl ganska hög? Vill den ha full sol?
Får fundera vidare, blev lite inspirerad nu när jag såg din... Ha det bra! Jenny

Två trädgårdar sa...

En av mina favoriter också. Håller med om att de är fina mot silvriga toner. Min står vid Malört, Salvia och Brunnäva. Jag ska lägga upp bilder vid tillfälle. Vet du om en går att dela?

Erika sa...

Berättade jag att sprang på bl a Sargentii för 100 kr på en plantskola härom veckan? De hade vä lett gäng på så där 6 träd som de reade ut av olika sorter.

Lindas trädgårdsblogg sa...

Thorins: Japp, det ska du göra! :-)

Mitt gröna hjärta: Den blir ca 1,5 meter när den blommar! I rekommendationerna står det halvskugga. Jag har den ganska soligt och det verkar funka. Huvudsaken att det inte blir för torrt. Jag har lerig jord och det trivs den i.

Två trädgårdar: Min går nog inte att dela, tror den bara kommer på en stam liksom. Får nog vänta nåt år i så fall...

Ika: Nä, vardå? Fast jag vill ha på 2 meters stam och det var problemet senast jag var på plantskola. De var för låga. Sen ville jag ha sorten Rosensky och de som fanns att köpa var onamnade. Undrar hur stor skillnad det är?

Erika sa...

Jag var på Solhaga Garden Center i K-backa, har du inte varit där så rekomenderar jag den butiken varmt.

Trodde aldrig jag skulle använda upp alla våra stenar men det går lätt åt mer än vad man tror.

Äntligen helg!!

Växthusmadam sa...

Vad bra det är med bloggandet, man får så mycket bra tips på växter som man inte har..... Lite mindre bra för plånboken för önskelistan blir ju bara längre och längre. Dessutom måste jag nog flytta till större trädgård snart! Fast just de där växterna som är snygga hela säsongen är ju riktiga favoriter! Tack för tipset!
Hälsningar från Växthusmadam

Jillsan sa...

Verlkien en vacker planta,hmmm tror att jag så den när jag var i Lydias butik trädgårdsdrömmar senast, får nog bli en ny tur dit.
Jag gillar din trädgård, så fina rabatter och färgsammansättningar.
Ha en skön helg!

karina sa...

Hejsan!
Höstsilveraxen köpte jag som en liten planta på en växtmarknad, och vilken vacker växt som skjuter upp med sina mörka blad i min vita rabatt. Ha det gott, Karina

karinas.tradgardsblogg.se