lördag, maj 02, 2009

Hm

Jag känner mig oroad inför morgondagens utmaning Veckans höjdare. Jag har nämligen inte lyckats göra några höjdargrejer i trädgården den här veckan. Har besökt fyra plantskolor (det har i och för sig varit hur bra som helst), men inte hittat det där körsbärsträdet som jag vill köpa och sätta i min nya plantering. Jag hade önskat att jag hade planterat i helgen och kunnat visa upp, men det skjuter vi på framtiden som så mycket annat. Ni anar förresten inte hur mycket tid jag lägger ner till att fundera på marktäckare till den rabatten.

I stället har vi denna helg försökt prioritera altanen, den måste ju bli målad innan pollensäsongen börjar på allvar. Vi är äntligen klara med underarbetet (det har varit en följetong sedan i mars) och börjat måla. Hann tyvärr inte mer än tre takbjälkar, det är svårt att måla och passa pojkarna samtidigt.

Det här får illustrera min trädgård just nu:

Perenner, kirskål och brännässlor i en salig röra. Det är bara att erkänna att trädgården är ca 1000 kvadratmeter för stor just nu.

PS. Liiite har jag gjort i trädgården ändå. Det mest härliga är när man har en stund ledig och kan gå och plocka lite som man känner. Man gör en grej och går vidare till nästa och nästa och sen stannar man upp och känner sig nöjd med vad man lyckats åstadkomma. Igår hade jag två timmar på förmiddagen och då:

  • vattnade jag min nysådda gräsplatå plus en plätt på framsidan (som jag fyllt med jord och sått under veckan)
  • plockade upp maskrosor på framsidan
  • beskar mina rosor
  • formklippte berberisbuskarna vid cykelvägen
  • rensade lite kirskål i en av rabatterna
  • rensade gamla perennrester i trädgårdens utkanter
  • planterade två höstanemoner som jag köpt under veckan
Sen var det bara att plocka ihop renset. Det är inte lika kul.

2 kommentarer:

Erika sa...

Visst är det skönt att bara gå runt och små pilla. Inga måsten och inga krav. Nu ska jag i väg till Isakssons, himla trevlig privat plantskola tycker jag.

Lena sa...

IJag vet en person som köpte bergskörsbär i Rångedala idag. Det är ju inte så långt från dig.