söndag, maj 10, 2009

Done

Jag hann med alla tre grejerna från förra inlägget:

Torsdag: Plantbyte
Fick med mig hem lite lammöron, purpurklätt, malva, sköldpaddört, alunrot, spetsmössa, olika astrar och astilbe. Hade kostat någon hundring i plantskolan!

Fredag: Lisebergs trädgårdsträff
Var där med en tvillingmammakompis och min trädgårdstokiga mammalediga kompis. Dåligt med bilder tyvärr. Det regnade och jag orkade inte fota (hade bara mobilen med mig). Jag köpte en ny sekatör och sen fyndade jag några tjusiga sommarblommor på Lisebergs egen växtmarknad (bild när jag planterat) och så en ormhassel!En sån har jag önskat mig länge och nu slog jag till på detta söta exemplar. Jag har satt ner den i min nya plantering på framsidan (mer om det senare), men planen är att den ska finnas i en ny plantering som ska göra nere vid garaget så småningom.

Liseberg är otroligt fint även utan mässa. Man går och oh:ar och aha:ar hela tiden åt snygga kompositioner och blomprakt. Just nu blommar tulpanerna och körsbärsträden.

Lördag: Kungsbacka trädgårdsvänners växtmarknad
Utbudet var nog inte så mycket större än ett ordinärt plantbyte i vårt nätverk och utbudet var ungefär detsamma. Lite mer frösådder kanske. Jag köpte en vitkantad hosta och ytterligare ett lammöra. Pengarna gick till majblomman. Väldigt bra arrangemang i varje fall!

Efteråt åkte jag på Solhaga Gardencenter och där hittade jag ett jättefint exemplar av vitbrokig benved. En favorit bland marktäckande buskar!

Annat: Körsbärsdepp
I måndags var jag på Mölnlycke gardencenter och letade som vanligt bergkörsbär och de hade några ex! Dock kortare stamhöjd än jag tänkt och inte namnsorten "Rosensky" som jag ville ha. Jag lät dem kolla upp om det gick att få tag på. Men nej, det var för sent för i vår. Och jag orkar inte leta längre, jag gör nåt annat av min plantering så länge! Till hösten får jag vara ute i god tid och beställa precis vad jag vill ha, det är nog så det funkar!

2 kommentarer:

Erika sa...

Jätte tråkigt att du itne fick tag i ditt träd som du eftersökt så mycket. Hoppas du får tag i det du vill till hösten.

Har själv insett att vi nog har vattnat trädet för lite då man senast såg hru stor krukande hvarit och att rötterna på trädet blivit lite väl synliga upptill. Hoppas hoppas jag räddade det.

Ps. Fick du rabattkuponger från Blosmterlandet på Liseberg?

Fundera grönt sa...

Jag tror att jag såg dig på Liseberg i fredags..! Jag tänkte 'Lindas trädgårdsblogg' när jag såg ett par tvillingvagnar. Kul att det antagligen var så.
Ha det gott!
Nanna