tisdag, september 16, 2008

Grusgångar och rabatter

Nu är kanterna klara fram till entrén. Vi har satt bärlager på gångarna och nu ska det bara natursingel ovanpå. Fixas i morrn. Sen ska det bara snyggas till lite mer, klippas bort markduk som sticker upp och så.

Närmast i bild till vänster växer gulplister, jag har försökt sprida den mer så det täcker helt. Nästa år kanske. Till höger i bild växer vintergröna som marktäckare. Har grävt om, rensat, tillsatt mer jord och försökt sprida vintergrönan så den kanske nästa år täcker hela området fram till gruset.

Jag har gjort om skuggrabatten på hörnet. Jag har ju kunnat utöka den, äntligen. Jag tog bort det gula penningbladet, vill inte att den ska växa in i grusgångarna. Som kantväxt har jag olika sorter av alunrot. Fyra av dem är sådana som jag frösått själv! Längst bak (syns inte) har jag satt en idegransplanta, om några år eller så tänker jag att den täcker hörnet. Framför finns tre olika astilbe. Mellan astilbe och alunrot har jag satt två lungört. Jag funderar ev på spetsmössa istället, men hade inget att plantera just nu. Till våren skulle jag vilja sätta vita höstanemoner längst bak. Här är från en annan vinkel, med cykelvägen på vänstersida och skuggplanteringen till höger. Längst bort till vänster är min gula plantering, där jag flyttat lungört så den går som kantväxt längs med grusgången. Längst fram till vänster är vintergrönan, det kommer att bli fint när den blir alldeles tät och grön. Jag har stammat upp syrenen så att vintergrönan syns lite bättre. Nu finns en yta till att fixa till. Det fjärde hörnet och ytan fram till rundeln. Här skulle jag vilja rymma ett träd, ett vintergrönt klot, ett högre gräs och nåt annat, kanske salvia.

Jag tror att ett glanskörsbär skulle passa fint just här. Det ska vara en krona man ska kunna gå under när man går fram till entrén, samt att kronan ska ge lite tak när man sitter i rundeln. Nåt annat fruktträd skulle kanske passa, vi saknar ju fruktträd, men det tar ju sån tid innan trädet blir så stort att man får den effekten man vill åt.

13 kommentarer:

Millan sa...

Vad fint det blev!
Klart du är nöjd

Evelina sa...

Vad du e grym!
Vill besitta ett uns av dina kunskaper vad gäller gröna fingrar!
Fiiiint!

Karin sa...

Det ser jättefint ut redan nu! Kul med egensådd alunrot i rabatten. Bra att vänta med höstanemonerna till våren. Ett glanskörsbär, kanske med ett buxbomsklot vore jättefint i hörnet...

Kram Karin

Lindas trädgårdsblogg sa...

Millan: Tack, äntligen börjar det likna nåt!

lycklig: Asch, man lär sig lite mer för varje år. Man undersöker vad man har och så funderar man och drömmer och kollar i böcker och tittar hur andra gör och läser på Internet och så frågar man andra som vet. Finns intresset så växer kunskaperna eftersom.

karin a: Ja, det är jättekul att det blev nåt av frösådderna förra året, jag tog ju inte hand om dem förra sommaren.... Ja, ett glanskörsbär och buxbom, mmmm vad fint! Ett vintergrönt klot skulle vara fint eftersom jag har den vintergröna thujan på andra sidan gången.

Anonym sa...

Snyggt.

Lotta 8`) sa...

Vad fint det blev med gångarna, stenläggningen och rabatterna! Alunrot är ju en vacker och tacksam växt, både marktäckare och nästan vintergrönt bladverk. Idegran är bra att formklippa så även där kan du få ett runt klot.
Tänkte på Nätverksträffen häromkvällen, minns när ni startade upp och mitt mål var att delta... jag är med på listan och får mailen men av någon anledning räcker inte tiden till..... Ni verkar ha så trevligt på era träffa - får se hur det blir i framtiden.
Jätteroligt att läsa om er trädgård och hur arbetet framskrider :) Ha det så gott 8`)

Trädgårdstomtarna sa...

Vad bra det blev! Klart att du ska ha ett fruktträd att sitta under...
Anna

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Vad jättefint det blev med trädgårdsgångarna. Jag trodde ni skulle ha större grus men det där blir ju mycket bättre och säkert skönare att gå på!

Anonym sa...

Hejsan!
Så fint det blir med grusgångar och rabatterna. Ska gå och gräva upp vintergröna i skogskanten och plantera inunder buskarna så man slipper gräset. Förstår inte att det aldrig dyker upp en sån skön stol på mina loppisrundor. Ha det gott, Karina

karinas.tradgardsblogg.se

Ola sa...

Det ser verkligen, verkligen annorlunda ut mot tidigare! Hoppas det är lika snyggt i verkligheten som du fått det att se ut på bild! :-)

Anonym sa...

Jättefina gångar! Ser verkligen proffsigt ut!
Tack för titten!

/Monica

Anonym sa...

Gag har lite trädgårdstips idag åt tvillingarna ;)

Violas Trädgård sa...

Hej! Googlade lite på trädgårdsbloggar och hittade din! Vad mycket du har hunnit med på kort tid och det blir ju jättefint! Har själv blivit med trädgård då vi flyttade in i ett nybyggt hus för ca 1,5 år sedan och har upptäckt hur kul det är att fixa, plantera och jobba i trädgården;-)Känner igen mkt av det du skriver. KUL! Hälsn. Karin