lördag, maj 17, 2008

Projekt pågår, muren är framme!

Vi höll på i tre timmar igår kväll och det avancerar på snabbt! Vi rensade bort ogräs, rötter, malplacerade buskar längs med muren.
De risiga enarna fick stå kvar, jag är rädd det blir för tomt annars. Men jag har stammat upp dem (varför har jag inte gjort det tidigare?). Det gäller att inte vara för sentimental när man går med grävskopan. Fast jag har i alla fall räddat några växter, som den här:
Min vision för muren kan du se om du har Din trädgård av Karin Berglund. Slå upp sidan 101 så får du se en kopparlönnstam med brokbadiga marktäckande perenner runt fötterna: rosenplister, lungört, vitkantad funkia och randgräs. Ååååh, det är så vackert! Jag kunde knappt somna igår kväll då jag låg och tänkte på kopparlönnar och rosenplister!!! Så skönt att trädgårdsintresset är tillbaka. Medan jag var gravid var jag faktiskt orolig att mitt intresse helt hade dött ut. Men nej, det är tillbaka!

Men hur ska jag göra nu? Marken är genomsållad av kirskål som jag får försöka rensa bort lite mer noggrant innan jag gör något av följande alternativ:
1. Lägger på en tät markduk och planterar inget förrän om två år.
2. Jordförbättrar, lägger på en markduk, klipper hål där jag planterar och täcker duken med bark.
3. Fortsätter att rensa ogräs i jorden fram till midsommar (åker sen på semester) då jag lägger på en markduk och väntar sen till nästa vår med att plantera.

Finns det fler alternativ?

Jag borde nog gräva ner en kant i jorden längs med muren så det inte kommer in kirskål bakifrån... Gjorde de inte nåt liknande i Söderläge förut och satte dit asfalt som man har på taket?

Ja, och själva terrasseringen går också undan:

Nej, nu måste jag ut och jobba!

2 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Härligt med muren.

Hjärtat Mitt sa...

Muren är verkligen jättefin!
Jag tror att du ska lägga på markduk och vänta.
För tänk om det sticker upp ogräs i hålen du klipper. Det vill man ju inte.


Kram Mari i Marieholm