söndag, augusti 12, 2007

Dagens bilder

Äntligen lite bilder från trädgården! Det finns många fula hörn, men på ett ställe är det himla frodigt! I sommarblomsrabatten jag gjorde i våras! Mest grönska och inte så mycket blommor som jag hade önskat, men den har blivit hög! Konen där luktärtorna växer syns knappt!En närbild på de vackra mörka luktärtorna.Och en bild med flera olika sorter samlade. Double Click som jag hade så mycket av förra året verkar inte ha kommit i år. Fast jag gav bort en massa rosenskäror, det kanske var dem?Klematisen jag satte i våras blommar! Den har haft påhälsning av rådjuren och var i knopp tidigare, men den har repat sig och blommar fint nu. Den är inte så kraftig. Blir nog vacker ihop med New Dawn.Stackars New Dawn som blev snuvad på all sin knopp tidigare i somras. Nu kommer den med några nya knoppar. Rådjuret har inte synts till på länge, pepparpeppar.Veronikan jag planterade i våras blommar också. Dock är den inte så rödbladig längre! Veronikan står i årets rosrabatt. Rabatten blev inte helt lyckad då Löjtnantshjärtat växte av bara sjutton och har tagit över nästan helt. Måste flytta plant!Den här söta nävan som jag planterade i somras har blommat oavbrutet tror jag!Höstanemonen blommar som tokig! Den har trillat ner av regnet och skulle behöva stöttas upp.Den rosa astilben i skuggrabatten har varit otroligt fin. Tyvärr så har den tappat färgen.Det som jag trodde var Green Wizzard, men som uppmärksamma läsare förklarade var kardvädd, ser ut så här vid blomning. Den har ramlat ner på marken och är på upphällningen.Björnbären har precis börjat på att mogna. Har jag tur så räcker det till dekoration på en enda paj!
Men undra vad jag ska göra av all purjo! Charlottenlöken finns bakom och den har jag redan börjat skörda. Sniglarna har gått hårt åt på landet (som synes!!). Charlottenblasten blev helt uppätna, men purjon verkar motståndskraftig.I morgon börjar jag jobba! Ha det gott!

14 kommentarer:

Anonym sa...

Vilka härliga bilder! Min mamma skulle kunna komma på 100 användningsområden för purjo- hon använder minst en om dagen!
Björnbären såg också goda ut. Det blir en lyxig paj som får dem på sig.

Anonym sa...

Oj vilken underbar blomning i din sommarblomrabatt. Härligt! Och jag blir inte så lite avundsjuk på dina höstanemoner. Jag vet inte vad det har tagit åt mina i år men de har precis börjat sätta knopp. Kronnävan är verkligen tacksam. Jag har min planterad under honunsrosen men den bara blommar och blommar snällt den med. Purjolök är min favorit. Jag har den i sallader, grytor, soppor, pajer mmm.

Anonym sa...

Helt underbara sensommarbilder, luktärter har jag inga i år, mycket jag ska försöka med nästa år, hoppas på sträng vinter och mindre sniglar.

Maria sa...

Nycket frodigt och blommande i din trädgård, det brukar ju vara så när man varit bortrest att man nästan blir chockad över allt som hänt när man varit borta...

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Oj vad allt har frodats medans ni var borta! Björnbären fick det att vattnas i munnen på mig...

Anonym sa...

Jag älskar bilden på rosen! Efter en så blöt sommar är blommorna i rabatterna riktigt fina. Av purjolök kan lagas en god potatis o purjolökssoppa och mycket annat som där uppe nämns. Varför inte en paj? /mlj

Anonym sa...

Oh så fint det blommar..riktigt frodigt o grönt.. den lilla nävan var ursöt..vill ha..=)

Anonym sa...

Så trevliga utflykter du har bjudit oss på. Den trädgården du var på och som visades i går blev superhärlig med den runda formen. I år har jag haft stora och massor av björnbär, så gott. Vackra blomsterbilder. Höstanemonerna är kraftiga i år och går och väntar på att den vita ska slå ut. Köpte en liten planta i våras och det blir nog iallafall en blomma. Ha det gott, Karina

karinas.tradgardsblogg.se

Anonym sa...

Fina bilder! När jag hade mycket egenodlad purjo hackade jag en hel del och frös in i påsar. Praktiskt att bara kunna ta sedan så mycket som man behövde.

Karin sa...

Hej igen Linda! Hur har du det? Kikar bara in för att höra vad du tyckte om Elisabets och Lasses omgjorda trädgård. Himla fint tycker jag att det blev. Ha det gott! :)

Anonym sa...

Ja.. härligt med blom nu..mindre härligt med rådjusrs...gnag..=( kardvädd var fin!!!=)
purjolök..går den att frysa..?/åsa

johanna sa...

Oj vad allt växer och blommar hos dig! Ser fram emot att se höstens utveckling i trädgården :o)
Hoppas du haft en toppensemster!

Lindas trädgårdsblogg sa...

annamaria: Ja, man kan nog använda purjo i all mat. I alla fall sån mat där lök passar!

karin a: Mina höstanemoner är verkligen översållade i år! Fast bara i den här rabatten. I en annan rabatt där jag har den så är det väldigt futtigt.

hannele: Ja, lite mindre sniglar nästa år tack. Men jag ska nog inte ge mig på några storstilade frösådder nästa år ;-)

maria - jag blommar: Visst är det spännande att komma hem och se vad som hänt!

karin - odlar sin...: Det är nog skördedags på dem nu! Ska kolla i helgen om jag hinner (vi reser bort på lördagen).

mlj: Ja, New Dawn är en väldigt vacker ros. Nu har det kommit fler blommor. Rådjuren har inte synts till på länge, pepparpeppar.

monica: Jag hoppas den sprider sig så jag kan flytta den till fler platser.

karina: Har hört att höstanemonerna kan vara lite tröga i starten och att det inte alls är säkert de överlever första säsongen. Men det låter ju hoppfullt med din!

fundera grönt: Åh, det borde jag göra! Har en hink stående i köket. Blasten börjar bli gula och fula.

karin a: Jag ska kanske åka och titta på den nästa vecka! Jag tyckte det var ett jättetrevligt program och tyckte det verkade fint i tv!

åsa: Enligt fundera grönt så går det att frysa! Jag minns att jag torkade purjo i ugnen innan jag fjällvandrade för längesen. Lite överkurs...

sericea: Toppensemester... hm. Har inte orkat göra så mycket, men nu är jag lite piggare! Har börjat jobba så all energi går till det! Hoppas allt är bra med dig!

Anonym sa...

Vilka härliga bilder du har tagit! Vilket enormt Höstanemon hav du har...önskar att mina kunde bli lika ståtliga. Jag vet inte vad för fel jag gör, för de blommar bara med några enstaka blommor...:-(
Mvh camilla