söndag, juni 17, 2007

Stop 1. Curt och Birgit Eliassons trädgård i Veddige

Curt och Birgit flyttade till sin trädgård 1981 och fjorton år senare började de öppna trädgården för visningar. Över 11 000 personer har varit där. Det är en "vanlig" villaträdgård med en ganska liten framsida, men en stor baksida som avslutas med ett berg där en gammal murgröna och en klätterhortensia klättrar. Det var otroligt mäktigt att runda huset och mötas av den här synen!Berget på närmre håll.Curt beklagade sig över att han inte klippt gräsmattan. Det var inte snällt sagt av honom! De har en otrolig känsla för färg och form. Och det är ett mecka för en växtintresserad. Den ena ovanliga växten efter den andra. Till exempel det här chilenska apträdet. Den stod som en skulptur och vakade över trädgården! Den borde knappast klara vårt klimat. Gudrun välte omkull den, men den överlevde.Längst upp i trädgården gick en trappa upp till ett litet lusthus.En rolig detalj från dammen!Curt och Birgit är samlare och deras specialiteter är rododendron, hosta och klematis. Tyvärr missade vi rododendronblomningen. Den var tydligen den bästa nånsin! Inte så många klematis blommade heller. Men här är ett maffigt tips även för mindre trädgårdar. Längs trädgårdens ena långsida hade de smällt upp 19 bågar och planterat 53 olika klematis! Läckert!De hade det här läckra hjärtat som jag antar är "King of Hearts", som jag skrivit om förut.Så här stora allium har jag aldrig sett tidigare. Som fotbollar!Det här var bara en bråkdel av det som fanns att se. Jag tror man kan besöka trädgården den 15 juli då Land har öppen trädgård (hoppas jag inte minns fel på datumet, kan inte hitta någon info på nätet). Sen kan man också ringa och boka tid för visning. Är det någon som varit där?

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken trädgård du varit i ..helt fantastiskt. Vilka trädgårdar det finns och den verkar ju väldigt stor inte någon ordinär platt trädgårdstomt där inte.. Om man nu ska lyfta fram något så var ju Apträdet väldigt häftigt och alliumen fantastisk, min vita är en och en halv meter men denna du visar är ju enorm i bollen också.. Är det ok om jag länkar till dig på min sida för här var det trevligt med fina bilder och bra läsning..=)

Anonym sa...

En trädgård helt olik min men den ser verkligen fantastisk ut. Rhododendron, Hostor och clematis låter inte dumt.:) Alliumen Globemaster är årets favoritlök hos mig. Själv kom jag iväg till Derome men ser nu att jag gick misste om en del annat trevligt! Ska bli kul att se bilderna från Derome och om du fastnade för samma saker som jag...

Hannele på Hisingen sa...

Fin trädgård, jag köpte litet gingoträd där. Apträdet är väl stort nu, Klematis- och rosenbågar var helt nyt, när jag var där sist.

Anonym sa...

Vad roligt det låter med en sån trädgårdsutflykt! Har inte varit där, det ser helt klart spännande ut!

Lindas trädgårdsblogg sa...

monica: Trädgården var på 1600 kvm, så den är lite större än en vanlig villatomt. Det var otroligt välskött, tyvärr fick man lite komplex ;-) Det är bara kul att du länkar!

karin a: Det är kul att se hur andra väljer att forma sin trädgård, det finns ju hur många lösningar som helst. Jag tror att den här trädgården behåller mycket av sin form på hösten och vintern. Globemaster måste jag hitta i höst!
Att vi missade varann i Derome. Ses i morrn!

hannele: Ja, de hade allt möjligt till försäljning, men jag höll hårt i plånboken (som förresten var tom på kontanter så det var ganska lätt!).

Fundera grönt: Det är kul att gå runt i andras trädgårdar, rekommenderat sommarnöje!