onsdag, maj 16, 2007

Rabatter i måndags

Här är några fler bilder från i måndags. Rundeln vid entrén. Det blå i mitten är den nyplanterade blåfloxen.Den "gula" rabatten vid cykelvägen. Väntar just nu på att kirgislöken ska slå ut ordentligt. Iris och dagliljor står i knopp. En orange nejlikrot blommar. En sak jag undrar över är vart solbruden tagit vägen? Jag har inte sett den komma upp. Den blommar ju så fint på sensommaren (kolla hur rabatten såg ut förra säsongen). Den har kommit upp på en annan plats i trädgården. Kan den ha dött här i vinter?! Sen försökte jag täppa igen hålet i häcken i höstas, men ännu är det inte så tätt så det syns.Primulorna är fler i år, de måste fröså sig ganska lätt. Dessa finns i en rosrabatt jag har på baksidan. Jag rensade rabatten i helgen, den var nästan igenvuxen. Det har varit tre rosor här, men nu lever bara två. Det är Albarosor som jag inte minns namnet på nu. Det är till synes gott om plats att plantera växter här! Tyvärr verkar både kantnepetan och den rosa riddarsporren ha dött som jag satte dit förra sommaren.

8 kommentarer:

Anonym sa...

Här fattas det också en del växter som jag satte i höstas. Rosor får jag nog ta och lära mig lite om hur de ska skötas, för de vill inte alls vara med på rabatterna fram.

Anonym sa...

Så trevliga och frodiga dina rabatter ser ut! Men lite surt är det ju när växter som man tidigare planterat försvinner under vintern. Så har det varit även för mig i år! Om det är albarosor i rabatten kanske de blir stora med tiden? Om du vill ha riddarsporrar så kan du hojta till - mina växer och frodas på fönsterbrädan. :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

karina: Det är nog vätan i vinter som spökar och att växterna kom i gång, men att det kom frostnätter...

karin a: Ja, när jag flyttade in var rosorna i den här rabatten gigantiska! Jag klippte ner dem i fjol, men då blommade de inte (blommar på fjolårsskotten?!). Min plan är att flytta dessa till slänyten på framsidan om/när jag gör om den.

Anonym sa...

Fint du har det.. och såg i förra inlägget att syrenen blommar.. ja nu är det tidigt.../ åsa

Anonym sa...

Äntligen!, kan jag göra ett inlägg. Fattar inte vad som går fel hemma vid datorn (det gäller bara blogspot),men nog om detta....

Vad du jobbar och vad fint det blir,fluffiga fina rabatter. Så inspirerande sida du har, jag är här och läser ofta, men kan tyvärr inte lämna avtryck hemmifrån.
Kram Vella

Unknown sa...

Vackra primulor!
Själv har jag bara gula, men dina röda var ju döläckra!

Cin sa...

Jag blir så avis på dina underbara rabatter! De är så fulla av blommor och det är precis så jag också vill ha det, men hur vet man vad som passar ihop med vad? Vad får man ha ifred för rådjuren? Kan man blanda färger hur som helst eller bör man ha en färg per rabatt? Tusen frågor som du hör, det är inte meningen att du ska svara behöver bara "säga det högt" lite då och då.
Men som sagt inspirerar du och dina underbara rabatter mig mycket! :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

åsa: Jättemärkligt när hägg och syren blommar samtidigt! Hemma är jag van vid att syrenen blommar till midsommar!

vella: Usch vad tråkigt när kommentarfunktionen krånglar! Tack för ditt tålamod! Och kul att du läser så ofta! Ja rabatterna fluffade till sig väldigt snabbt! I allafall de gamla uppväxta (som inte jag själv har planterat!).

opievallmo: Ja visst är de söta!! Och de är fler i år än förra året, de verkar fröså sig!

cin: Oj, det var många frågor!!! När jag blev intresserad av trädgård så började jag med att läsa Din trädgård av Karin Berglund. Sen gick jag på plantskolor och läste alla namnskyltar och skrev upp de som jag tyckte om (jag kunde knappt några växtnamn). Sen läste jag tidningar och surfade mycket på Internet. Deltog i diskussionsforum för att få svar på frågor. Jag svarar gärna på dina frågor så gott jag kan!

1. Hur vet man vad som passar ihop med vad?
- Man kan kolla på bilder i trädgårdstidningar och böcker och ta beprövade knep, t ex rosor och lavendel. Eller labba fritt. Man kan flytta växten om det inte passar. När man väljer perenner finns massor man kan tänka på: blomtider, höjd på växten, sol/skugga, surt och kalkrikt osv. Välj alltid växt som passar till växtplatsen. Torktåliga växter i gassande sol och skuggtåliga växter för skugga!

2. Vad får man ha i fred för rådjuren. - Kolla gärna i någon bok. Sånt som rådjuren tycker extra mycket om är tulpaner, rosor och flox. Man får skydda sin trädgård med blodmjöl och ammoniak.

3. Kan man blanda färger hur som helst eller bör man ha en färg per rabatt? - Smaksak. En vit rabatt passar bra i skugga. Rött passar i gassande sol. Det kan bli lite enformigt med en och samma färg så jag gillar om man blandar. T ex rosa, silver och blått eller gult och lila. Min nya favorit är rosa och bruna blommor tillsammans med rödbladigt! När man jobbar med perenner är det bra om man tänker på att bladverket är fint då växten inte blommar.

Lycka till med din nya trädgård!