måndag, april 02, 2007

Vårens krukor

Idag har jag varit och köpt penséer! Jag tänkte ju inte ha penseer i krukorna, men jag har köpt pinnar som skrämmer bort rådjuren (okej, jag vet att man kan blanda själv, ska göra det... sen..) och så tänkte jag täcka planteringarna över natten. Jag hoppas det kommer att funka. Eftersom jag hade ärenden i stan passade jag på att åka och shoppa på ett ställe som Lotta så varmt rekommenderar, nämligen Kålltorps Garden Center! Det var lite svårt att hitta, jag irrade in i återvändsgränder hela tiden. Jag körde säkert förbi Lottas hus också, tyckte husen däromkring liknar det lilla jag skymtat av Lottas hus. Hur var då handelsträdgården? Det var som att gå på trädgårdsmässan på nytt! Det var många fina arrangemang och roligt trädgårdspynt. De hade många olika sorters penséer att välja på, dock var det inte så mycket mer kul i växtväg till krukorna mer än påskliljor. Jag gick en sväng bland perenner och buskar också. Det är bland det bästa jag vet att bara planlöst gå och kolla på alla växter. Men jag skulle inte ha nåt.

Så här blev krukorna. Gummidäckskrukan vid garageinfarten.Pilkorgen vid entrén. Buxbomplantorna och vintergrönan från i höstas fick vara kvar. I mitten petade jag ner påskliljor och runtom några penséer. Porslinsäggen köpte jag också i Kålltorp. Jag tog ut mina glasklockor, testade om jag skulle täcka med dem över natten, men det blev inte bra. Ska hitta på nåt annat med dem.Jag gillar mörka penséer med rika kontraster. Jag hade också plockat på mig en massa bruna med fransiga blad som jag gillade, men lämnade tillbaka dem då dessa var hälften så dyra. Jag hade gärna köpt svarta ifall de haft. Korgen vid cykelvägen blev jag inte alls nöjd med. Hoppas den växer till sig. Eller så får jag hitta på nåt. Ska kolla lite hur ni andra har gjort.

11 kommentarer:

Maria sa...

Fint. Nu måste jag rusa iväg och göra lika fint som du!!!

Anonym sa...

Fint du fick det .. när du äntligen.. hittade dit....=9
Jag tycker också om färg... och gummikrukan var häftig!!!/åsa

Anonym sa...

jag tycker det blev riktigt bra - även den korgen du inte ritkigt blev nöjd med...

Anonym sa...

Fint fint. Jag brukar också ha några krukor på balkongen men i år får jag nog slopa det eftersom vi snart ska flytta ut i barracker på gården på grund av stambyte i föreningen.

Ha det skönt i påsk.

Anonym sa...

Så du åkte till Kålltorp! Jag har varit där en gång och kommer defintivt åka tillbaka. Så trevligt med något annat än Plantagen och dyl för omväxlings skull.

Fina krukor du har gjort! Så söta färger på penséerna. Imorgon börjar mitt påsklov och då ska jag ta mig en tur till närmsta blomsteraffär och införskaffa blommor till några fler krukor. :)

Anonym sa...

Flätade korgar, finns inget vackrare..

Anonym sa...

Hejsan, jag är nybörjare på det här med trädgård men tycker det är väldigt roligt och din sida är ju så fin och ger så mycket inspiration! Jag har lite dumma frågor om det här med krukorna, när påskliljorna blommat över vad gör du med dem då? Tar du bort dem och sätter något annat istället?
Jättefina krukor förresten!

Lindas trädgårdsblogg sa...

Maria: Ni borde väl också kunna ha penséer nu, bara de är avhärdade. Ner till minus 10 ska de klara har jag hört!

Åsa: Ja, nu har jag några penseer kvar till altanlådorna. De tänkte jag fixa idag. Synd bara att det är kyligare väder på väg in.

Vildängel: Tack så mycket! Jag funderar på att göra någon prydnad av kvistar...

Anna: Neeejje, vad tråkigt! Men det betyder väl att du får ett nytt fräscht badrum och det är ju bra :-) Du kanske kan göra en kruka och sätta utanför baracken?

Karin A: Det är kul att åka till nya platser, det är många plantskolor som jag ännu ej besökt. Bland annat en i Mölndal (Isacsson)! Jag hörde att de öppnar nu i april.

Hannele: Jag håller med!

Magda: Kul att du hittat hit! Inga frågor är dumma! Det är sant, lökarna blommar ju ut ganska snart. Penséerna håller mycket längre. Men när lökarna blommar ut planterar jag ut dem i trädgården. Jag brukar inte vara så snabb med det så mina krukor kan vara lite vissna ett tag. Sen är det förhoppningsvis bra tid att sätta dit sommarblommorna. (Det kan bli ett glapp till sommarblommorna ifall det är frost och kallt).

johanna sa...

Var hittade du gummidäckskrukan? Dom är lite fräsiga tycker jag.

Och sen kan jag inte för mitt liv komma på var det skulle ligga ett gardencenter i Kålltorp? och jag som tycker jag har stenkoll på min hemmastad! :o)

Anonym sa...

Oj, oj, oj vad inlägg det vara att läsa och så kul att du visar så mycket! Det var mycket fint; balkonger, betong osv - tur jag inte vara där, får nöja mig med Nordstan i morgon =) Kul att du varit i Kålltorp, jo det är lite klurigt att hitta dit, kanske såg du mitt hus -gulast i Kålltorp brukar jag säga.. Jag var och handlade jord häromdagen och lite perenner hade de fått in men det brukar bli mer. Kvaliten är jättebra och priser som normalt tror jag. Kan du ha köpt odlingsklockorna där? Jag har en hemma som jag köpte för ett tag sedan, tycker jag alltid får med mig något därifrån som jag inte tänkt från början.... sist var det 2 pioner som står på balkongen och väntar på att få hamna i jorden - suck, jag är hopplös... =)

Lindas trädgårdsblogg sa...

sericea: Jag köpte gummidäckskrukan hos min lokala florist. Hm, men vart har jag sett liknande på andra ställen?!

Garden Center ligger på vänster sida om man kommer från Örgrytehållet. Jag vek av ungefär vid hållplatsen Torp, men man träffar bättre om man svänger av en eller två korsningar senare!

lotta: Hm, jag vet inte om jag tänkte på nåt jättegult hus. Odlingsklockorna köpte jag på Botaniska. Du får rapportera hur det är i Nordstan!