tisdag, april 24, 2007

Betar av listan

Om jag gillar dessa ljusa och behagliga vårkvällar. Jag har varit ute från 18 till 21, sen blev det skumt. Jag har hunnit beta av en grej på listan. Det är gräsplätten utanför häcken som fått lite omsorg. Har sått nya gräsfrön, men "synd" bara med värmen, måste passa med vattning. Väderleksrapporten säger 19 grader de närmaste dagarna.

Annat jag gjort är att klippa sniglar. Stackars mina narcisser, irisar och dagliljor. Dessa växter verkar vara supersmaskens för sniglarna. Sen har jag lagt på ny jord på några fler ställen. Jag längtar tills jag har egen kompost att ta av, det går så himla många säckar jord. Eller så borde jag åka och knacka på i nåt stall och be om stallgödsel. Vore kanon att ha en hög att ta av.

Det blev inga bilder idag så jag bjuder på en bild från i onsdags. Jag har en tuva gräslök, den här:Väldigt märkligt placerad på stenmuren längst bak i trädgården, bakom en en och ett buskage. Men där är den och smakar himla gott!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Såg just att min gräslök faktiskt oxå har börjat att kika upp. :) blir lika lycklig för allt som kikar fram nu.

Anonym sa...

Ja, det är ett himla släpandes på påsar, oavsett köpegödsel eller hämtning vid stall. I år lägger jag på enbart köpt kogödsel i tjocka lager och myllar ned i lerjorden. 5 påsar bara på entrerabatten igår och då har jag "andra sidan" kvar.... får be maken snällt som har störts bil =) Härligt väder att vara ute i men inget bra för gräsfröna, det kan vara rätt mediativt att stå och vattna ;)

Anonym sa...

Gräslök har så vackra blommor också, jag låter den växa och blomma på berget.

Anonym sa...

Jag har sniglar med hus... *miljoner..=( / åsa

Anonym sa...

Ja det var ett märkligt ställe för en gräslök att växa, men där ser man va naturen har i sitt fång.
Sniglar har vi inte här i Värmland, iallafall inga såna stora som förstör.
Ha det gott
kicki

Lime sa...

Mmmm det är väl lycka - att ha en tuva med egen gräslök. Tänk... färskpotatis, gräslök och lite gräddfil och kanske en sillsvans... Mmmmm :-)

Anonym sa...

Gräslök, nu blev jag så sugen på matjesill, gräddfil, ägg och massor av gräslök - jag får gå ut och prata snällt med min lilla tuva så den växer fort!

Anonym sa...

Kikar in och kollar vad som händer hos dig nu, får passa på nu när jag lånar en dator. Jordsäckar går det ju åt mängder även för mig även om jag har kompost att ta av. Så dina sniglar gillar narcisser, dagliljor och irisar. De får vara hos mig än så länge men t.ex. den kaukasiska förgätmigejen är nästan uppäten. :(

Gräslök, gott! Blommorna är desstuom söta att använda i buketter.