lördag, februari 17, 2007

Vårtecken

Jag har hittat en liten snödroppe i trädgården!Men jag ser inte så mycket spår efter fler. Visst sjutton satte jag mera snödroppar i höstas? Jag hoppas det dyker upp fler vad det lider.

Rådjuren vet i alla fall var de ska leta efter godisställena. Jag hittar avbitna lökar lite här och där. Dessa lökar bodde i trädgården redan när jag flyttade hit.
Vivorna ser ut att ha klarat köldknäpparna bra. De är krispiga och fina och väntar på att det ska bli vår på riktigt.
I pallkragen så är det en salladsplanta som fortfarande ser god ut. Märkligt för en norrlänning med sallad mitt i vintern...

12 kommentarer:

Anonym sa...

Det är rena turen att rådjuren inte har hittat sallaten då. Hos mig åt de upp vartenda sallatsblad i höstas. Nu är det snö :-)

Anonym sa...

Snödroppar.. jag längtar.... vi hade besök i morse av en råbock.. tror jag.. han mumsade friskt...:(/åsa
http://asas.tradgardsblogg.se/

Anonym sa...

Härligt! Jag såg att mattramen såg pigg ut hos mig, typiskt nog. Den är ett riktigt ogräs som jag skulle vilja bli av med. Det är klart sådant lever i högsta välmåga oavsett årstid.

Lindas trädgårdsblogg sa...

desirée: Jag tror rådjuren är programmerade och går till samma rabatter från år till år. De hittade ju till de gamla rosorna jättelätt, men inte till mina nysatta *pepparpeppar*. Dags att inhandla blodmjöl i alla fall..

åsa: Inte roligt :-/

carina: Också ett vårtecken!! Jag såg en liten maskrosstjärna också, men då var jag utan kamera.

Anonym sa...

Jösses..
Hos oss ser jag bara hälften av ditt vårtecken..inga droppar, bara snö!! :)
Får istället glädjas åt att solen står högre och högre på himlen för varje dag. Det är ett lite vårtecken här uppe bland alla snödrivor.. Tänk på oss nordbor när du smakar på salladen..:)

Theresa/Tette sa...

Ohh, vad det är roligt att komma hit till din blogg , Linda! Det känns så tryggt med att faktiskt våren är på väg. I Stockholm har vi fortfarande 5-10 cm snö även om det börjar tina.
Vi hörs igen
//Tette

Anonym sa...

Härligt med snödroppar! Jag har än så länge dem på skuggsidan så inga knoppar hos mig men har sett i andra rabatter att de är på väg upp - hoppas våren kommer snart! Det spritter både i ben och grävarhänderna! Krokusbladen har stuckit upp topparna hos mig och på ett varmt och soligt ställe har Dagliljornas knoppar dykt upp men är nu avtuggade längs med jordytan av Rådjur....

Anonym sa...

Har också för mig att jag satt fler plantor men en fann jag iallafall. Något jag satt mycket av är tulpaner om bara rådjuret har vett att gå någon annanstans och äta efterrätten, så man får njuta av dem. Har satt på glasen över pakllkragarna och hoppas att perennfrönen som jag satte i höstas har börjat gro och växa. Annars har jag halva fröpåsarna kvar och får prova på nytt.

Hannele på Hisingen sa...

Härligt! Snödroppar är kinkiga, lökarna i affären är ofta för torra.

Mias Trädgård sa...

Jaa, det är ett elände med för torra lökar i äffärerna! Jättekul att se dina bilder! Man kan knappt tro att vi bor i samma land! Vi har haft tö-väder hela förra veckan, men vi har minst 1½ dm kvar till snöfritt och inga blommor vågar sej upp än!

Anonym sa...

Åhh vad härligt med snödroppar. Jag har satt en massa lökar på torpet. Det ligger dock en bit norrut från GBG så jag får nog vänta ett tag till. Börjar längta efter att få plantera lite grönsaker också...

Anonym sa...

Snödroppar! Äntligen ser jag en ljusning i detta eländiga väder.

Ha det
//Anna