torsdag, augusti 31, 2006

Mer gladiolus

Här är en utlovad bild på den underbara gladiolusen. Häromdagen åt jag ett äpple från vårt fula äppelträd. Det var så GOTT! Jag har aldrig ätit goda äpplen från en trädgård. Äppelträden hemma hade bara sura äckliga äpplen. Finns det goda äpplen i Norrland också?
Det röda till vänster är vårt garagetak och vår tanke är att utvidga garaget (tack och lov så gör vi det inte i år), men i alla fall står äppelträdet riktigt illa till. Och fult stympat är det också. Synd att vi inte har nåt annat friskt äppelträd för då skulle man ju kunna ympa in det här trädet? Återstår att försöka ta reda på vad vi har för äppelträd.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Så fin din Gladiolus är, sån vill jag också ha!!

Hannele på Hisingen sa...

Sura äckliga äpplen blir underbara äppelkakor. :)

karin-odlar-sin-trädgård sa...

E hade varit någonstans i höjd med Stockholm i jobbet och kom hem med en massa Astrakan äpplen, tydlingen har det varit äppleår i år. Jag som älskar äpplen men är allergisk kunde äta ett sånt, det var gudomligt gott! Det är väl bra, gamla äppelsorter är inte lika farliga för allergiker. Så se till att du väljer en traditionell äpplesort när ni köper nytt äppelträd!

Lindas trädgårdsblogg sa...

lina: Det var lökarna jag köpte på Gekås!

hannele: Ja precis, man får tillaga äpplena och inte äta dem färska.

karin: Det ska jag verkligen tänka på! Vi får se om det blir ett äppelträd, jag vet inte riktigt var jag ska ha det...

Anonym sa...

Hej! A2 är en äppelsort som är väldigt bra o härdig att ympa på.Jag har ympat bla. Transparent blanche, Katja o 2 andra som jag inte kommer ihåg namnen på! Dom har tom. överlevt en flytt från Göteborg till Rättvik, där dom nu står hos mina "päron" //Ciz