torsdag, augusti 10, 2006

Hallonlandet

Nu när björkarna i slänten är borta, kan man få en överblick över hallonlandet. Ojojoj vad många hallon som hann bli övermogna. När vi kom hem från semestern var redan en massa övermoget. Jag har bara plockat till saften och garnering till två sockerkakor och sånt jag stoppat direkt i munnen. Det stressar lite när till och med grannens barn påpekar "Du Linda, dina hallon börjar bli dåliga". Jag plockade lite och såg dessutom de bortre hallonen och tyckte det var synd att inte grannen plockat in sina (det var väldigt mycket hallon på hans sida). Några dagar senare kom grannen med en skål och undrade om han fick ta lite hallon till efterrätten. Det visade sig att ALLA hallonbuskar var mina! Det hade jag inte fattat, trodde tomtgränsen gick mittemellan.

I våras gallrade jag bara på det som jag trodde var min sida (syns ju inte nu för det har växt galet mycket). När säsongen är över kan jag klippa bort alla grenar som haft hallon. Sen spar jag bara de hallonen som ligger på rad. Måste fixa bättre stöd. Dessa hålls uppe med tältstolpar!

Det blev ju inget garagebygge i år, förhoppningsvis nästa år. Vi vill bredda garaget en meter, så en rad av hallonlandet kommer att stryka med.

Den vita busken/trädet längst ner är en vitbrokig kornell. Måste flyttas.

Inga kommentarer: