söndag, augusti 20, 2006

Att se fram emot

* Gladioluslökarna jag satte i min nya rosrabatt har äntligen fått knopp!* När planerna är förverkligade på denna lilla plätt. Mer planteringar, ringlande trädgårdsgångar, högre träd och buskar längst bort, damm till höger och så en sittplats med utsikt däremellan. Mycket arbete innan dess... Men drömma går ju. Förresten, till vänster i bild, kolla den bruna busken hitanför thujan. Det är en spireabuske som jag knappt märkte när den blommade, för det var precis samtidigt som jag var alldeles hänförd av shersmin, paradisbuskar, gullregn och allt. Jag vill ha en buske som blommar nu! En hortensia alltså. Eller ros för all del.* Jag ser fram emot jorden i mina komposter. De är nästan överfulla (men sjunker hela tiden), men inte klara förrän nästnästa vår? Jag gjorde ett stort misstag när jag började. Jag glömde täcka marken med markduk. All näring lär väl vara uppäten av träden runtom? Måste skaffa en varmkompost också.* Nästa sommar då jag hoppas hinna före rådjuren så jag får se dessa albaroser i blom. De fanns här när jag flyttade in. Jag skar ner dem i våras, de skjöt iväg flera meter! I mitten fanns ytterligare en ros, men den har dött. Där måste jag ju fylla igen :-) * Höstfärgerna! Denna rönnspirea (?) har redan börjat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda! Alltid kul att läsa i din blogg! Och kul att du skriver ibland i min!

Jag har också gjort lite fel med komposten detta första år - la den i det jag trodde var skugga i mars som visade sig vara full sol hela sommaren... Myrorna bygger bo i den, så torr är den.

Man ska alltså lägga skyddsduk under? Jag har min stora lindhäck bredvid som också har kraftfulla rötter. Borde ta ett helhetsgrepp kring komposten.

Du har hunnit med mycket i sommar! Och jag håller med - man längtar på ett sätt till nästa sommar för att se hur allt blir i verkligheten.

Önskar dig en fin vecka!
Mvh frugb

PS skulle du kunna maila mig och förklara hur man lägger till kategorier till sina inlägg (som trädgård, renovering, badrum...)och skapar länkar etc? Hittar inte den info någonstans på blogspot. Tack... frugb@hotmail.com

Anonym sa...

Vi köpte en varmkompost på bauhaus (stavas det så?) i våras, vi är två hushåll och en hel del avfall. Vi fyller och fyller och det sjunker och sjunker och är varmt och fungerar alldeles utmärkt - men när skall jag tömma den? Får tex pallkragarna mest nytta av komposten på våren? eller skall det ligga och gosa till sig i pallkragarna i vinter?

Lindas trädgårdsblogg sa...

frugb: Jag har läst att om man lägger sin kompost under ett träd (vilket jag gjort, en stor ek!) så suger rötterna i sig näringen. Nja, inte har jag hunnit så mycket i sommar. Jag går mest runt och fantiserar! Och plockar ett och annat ogräs :-) Men nästa år så!

lotta: Det går ju snabbare om man har en varmkompost. Om du inte riskerar att komposten ska bli full i vinter så skulle jag nog låta det vara kvar till våren...

Anonym sa...

Vi har två varmkomposter och 4! kallkomposter. Ändå tycker jag att vi får slänga så mycket i säckar och åka iväg på sopan.
Vi komposterar i och för sig i princip allt hushållsavfall (utom surströmmingsrester och kräftskal), men kallkomposterna är knökfulla hela tiden, så nu har jag dessutom en "rosendalslimpa" i ett snår.