söndag, juli 30, 2006

Vackert från Öppen trädgård

Här kommer några bilder från Öppen trädgård den 16 juli. Jag väljer att visa fina växter, kul grejer och annat som kanske inspirerar.

Granström i Ostvik
Jag gillar växter som växer som vippor ovanför grönskan. Vad är detta för växt? Klicka på bilderna så blir de större. Utbudet av fräcka träd i Norrland är ganska begränsat. Något som fungerar är i alla fall bollpil. Läcker form och behaglig skugga. Här växer en frodig praktbetonika framför.
I en av rabatterna hängde en väldigt söt ståltrådsängel. Ståltrådsfigurer är inte så svårt att göra själv.
Det är inte bara jag som gillar stjärnflockan. Fjärilarna flockades till den här stjärnflockan. Såå snyggt det var med ett rejält bestånd av stjärnflocka i olika nyanser.
De hade ett ganska stort dammsystem och borta vid vattenfallet växer en stilig lila spira. Vad kan det vara för växt?

Borgström i Hortlax
Otroligt fin akleja i en väldigt speciell röd färg. Den var översållad av blommor! Funkia kring vattenfallet ger nästan känslan av en bäck i djungeln.
Vattenfallet mynnar ut i en stor damm nedanför huset. Över bäckfåren finns en otroligt söt Monet-bro. Skugga över dammen ges från stora träd av bollpil och näverhägg.

Andersson i Norrfjärden
Framför huset hade de en liten damm med en sån här fontän. Jag såg ett avsnitt av det norska programmet Grön glädje där de anla en sådan liten fontän. Det såg jättelätt ut! Vad är det som växer framför dammen? En vädd?Om man har tillgång till massor av sten kan man göra så här fina övergångar mellan rabatter och gräsmatta.I den här trädgården hittade man kul idéer vart man än tittade. Här har man planterat taklök i en rostig... sak.I ett träd hängde ett gammalt fönster!
Och de hade ett frodigt trädgårdsland, med flera rader blommor.

7 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Underbart vattenfall, jag har lärt mej tycka mer och mer om funkia. Fina bilder.

Anonym sa...

Vilken fin idé med fönstret. Det gillade jag!

Anonym sa...

Kul idé med fönstret.. :D
Gillar det här med öppen trädgård.. Måste komma ihåg det till nästa år :D

Sara sa...

Hej! Kollar in din blogg ibland, är också lite trädgårdstokig...(Bor förresten också i Hortlax där du besökte Borgströms trädgård) Jag tror att blommorna på den översta bilden är blodtopp, finns både hög och låg. Jag har en planta som jag köpte ifjol, men den håller på att växa till sig, så den blommar nog inte förrän nästa år.

Anonym sa...

Vilka fina bilder! Och vilka härliga trädgårdar. Vad inspirerande det måste vara att gå omkring och få titta på allting!

Anonym sa...

Tack för titten! Jag kom tyvärr inte iväg på öppen trädgård i år, men nästa år ska jag...

Anonym sa...

Vilken underbar trädgårdsvandring du bjuder på. Tack för den.
Ha en bra dag/Eivor