lördag, juni 03, 2006

Hemma efter växtbyte

Nu har jag varit på mitt första växtbyte. Vi var en samling trädgårdstokar som möttes på Botaniska. Vi promenerade upp till picknickplatsen där alla la ut sina växter på marken. Sen var det bara att gå och ta! Så otroligt generöst! Det här fick jag med mig hem:
Hasselört
Myskmadra (från Lotta N)
Rudbeckia occidentialis 'Green Wizzard'
Purpurklätt 'Angels Blush'
Geranium cantabrigiense 'Biokovo'
Potentilla thurberi (från dem som hade en massa fina stenpartiväxter med sig)
+ en till Potentilla (från Karin A?)
Aquilegia fragrans
Salvia forskaohlei
Verbascum phoeniceum "Violetta"
Viola sororia 'Freckles' (från Lotta N)
En påse narcisser från TheresB?
P.Elantatum Ninia blekgul
Amaranthus 'Summer Poinsettia Mix' (USA) från Kerstin i Växjö
Nåt omärkt från Kennet K?
Palettblad, Solenostemon från Sylvia i Torslanda.

Jösses, nu ska jag hitta platser åt allt!

Själv hade jag inte alls med mig så mycket som jag hade tänkt. Vi blev hastigt och lustigt bortbjudna igår kväll så jag var bara hem och vände och sen i morse försov jag mig. Så på 40 minuter skulle jag duscha och klä mig, äta frukost, fixa fika (men där fick jag hjälp), skola om squashen i krukor och gräva upp plantor i trädgården. Så det blev bara en planta ur trädgården, en hosta som satt som berget. Men jag hann till och med gå in och skölja ur rötterna (vi har ju mördarsniglar här). Uppdaterat: Förutom hostan hade jag med mig frösådder av akleja, temynta och brytböna!

Efter picknick gick vi på en guidad tur. Här är några blandade bilder.

Den här guldazalean (var det väl?) doftade enormt! Jag tycker den doftar jättegott, men Kenneth berättade att han tagit bort sin för den luktade alldeles för mycket!
Vacker rododendronkomposition.
En enorm thuja som har fått rotskott som även de blir stora träd!
Frostfjärilslarver har angripit ekarna så det såg tyvärr lite spöklikt ut på sina håll.
En Magnolia som blommar med nedåtböjda blommor. Den här är inte utslagen än.
Här är en blågull i klippträdgården som jag gillade.
Den stora huvudattraktionen var naturligtvis det blommande näsduksträdet. Vi kollade på båda och den här står i Japandalen.
Efter promenaden gick vi på växtmarknaden och där lyckades jag hålla mig från köpdjvulen, men jag shoppade i alla fall en mörkrosa stjärnflocka.

Nu har jag vilat färdigt och ska gå ut och arbeta en stund i trädgården (den där trädgården som på en vecka har växt igen med gräs och ogräs).

3 kommentarer:

Anonym sa...

vilken rolig idé´med en bytardag, det ska jag komma ihåg till nästa år- och vilka vackra bilder .
där skulle man inte säga nej till en picknick

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Jättebra idé med ett sånt där byta tillfälle, särskilt trevligt var det ju att man bara får ta för sig!
Det där borde man kunna starta upp här också!

Lindas trädgårdsblogg sa...

maloppa: Ja huvva, jag har ännu inte fått ner dem i jorden!

cia och karin: Visst är det smart!