söndag, maj 28, 2006

Men hur blev det här då?

Jag jobbar ofta på ren impuls i trädgården (vilket innebär att jag sällan har "före-bilder"). I fredagskväll hade jag en plan om att börja gräva rabatten, men jag stördes av busken som hängde över platsen där jag ska ha min rabatt. Så jag började klippa... Jag har även länge störts av att det ligger en massa torra, döda grenar ovanpå busken, så det är lika bra jag tar dom också. Men är det inte så att det sticker ut en massa grenar här och var? Det måste jag fixa. Klipp, klipp, klipp. Jag klippte tills det blev mörkt och jag inte kunde se! På morgonen fotade jag förödelsen.

När jag som bäst höll på att samla ihop alla grenar frågar K: Är det inte nu du skulle behöva en flistugg? Tja, sa jag. Ska vi åka och köpa en? Gärna!!

Då åkte vi iväg och shoppade! Det blev en Bosch som skär med knivar (inte med vals). Den kan ta 38 mm tjocka grenar. Det fick räcka.

Av alla grenar så blev det några liter flis :-o
Det märkliga är att på fredagen så hade vi varit och köpt en grästrimmer! Jag har nämligen klagat över kirskålsfälten och en bra idé är att ta dem med grästrimmern. Och även slänten skulle behöva en omgång med typ en grästrimmer.

Jag är benägen att tro att jag är utsatt för en komplott och en konspiration. Två trädgårdsmaskiner på två dagar?! Kan det vara så att ett inköp av annat slag är i antågande? Typ nån onödig elektronisk pryl? Eller nåt till bilen? Jag ber att få återkomma.

Så här såg busken ut efter att jag städat (ej sopat). Det är alltså en Stephanandra. Och jag gjorde ett försök att formklippa den :-o Tyvärr så var det ju bara torra grenar under lagret med grönska, så det blev en massa hål i busken!
Efter att jag var klar (typiskt) gick jag in och läste i Beskärningsboken:
"..utmärkt marktäckande buske som inte behöver beskäras, men om man så önskar kan den klippas ned totalt under vårvintern. Snabb skottutveckling gör att den marktäckande funktionen snabbt återställs."

Det låter som jag borde klippa ner den nästa år och låta den börja om från början.

Näe, nu ska jag ut och jobba!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis till två nya maskiner! Glöm inte att blogga om vad det är din sambo införskaffar i elektronikväg eller vad det nu kan vara... *skratt*

:sericea: sa...

haha, det låter illavarslande. man får inte låta sig kollras bort där i maskinparken :o)

Petra sa...

Vad kostar en flistugg?

*ser uppenbara fördelar och tror vi måste införskaffa en till hösten*

:-)

Lindas trädgårdsblogg sa...

moni: Självklart!

sericea: Det är lätt. Speciellt när han säger..."men vi kan ju ta den där dyraste". Haha. Äh, jag skojade :)

petra: Vi var på Hornbach och där kostade den billigaste 1500 kr, vår kostade ca 2000 (finns på Jula för samma pris) och sen fanns det för 3 och 4000 kr. Det vi fick gå på var bland annat att den här har effekten 2000 Watt. Vi har 10 Ampere säkringar så vi kan ha max 2300 Watt. Jag ville också ha skärknivar för den gav flis. Vals gör grövre avfall, typ avklippta grenar.