måndag, januari 16, 2006

Våra hemrenoverartips

  • Inse att det tar tid!
  • Försök ordna tillvaron så att det går leva bra vid sidan om renoveringen, dvs undvik att låta det belamra hela huset. (Det kan dock vara svårt när man gör om kök och badrum.)
  • Ta ett rum i taget.
  • Om det går så försök varva projekt som river och förstör med sådant som bygger upp och syns. Vi höll på hela hösten med att riva källargolv, knacka puts, slipa, plocka bort element och annat tråkigt. Väldigt deprimerande, kändes inte som vi kom nånvart. Sen målade vi om hallen och det kändes äntligen som det hände nåt! Ett mentalt lyft!
  • Avsätt en timme per kväll då du ägnar dig åt huset. Varken mer eller mindre. Projektet får inte ta all din fritid, känn dig istället nöjd över det lilla framsteg du tar varje kväll och sätt dig och vila med gott samvete efteråt.
  • På helgen kan man lägga lite mer tid. Bestäm gärna hur mycket tid!
  • Om du gillar att göra listor så bryt upp projekten i små beståndsdelar så att du ofta kan pricka av dina framsteg.
  • Överväg att anlita hantverkare för sånt som känns allt för svårt eller tråkigt!

Jag kan säga att den där entimmesprincipen är det bästa vi kommit på.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tänk om jag kunde hålla mig till din entimmesprincip. Jag jobbar gärna ihjäl mig... Annars gillar jag din sista punkt, den med hantverkarna. DEN har vi praktiserat minsann :)