måndag, januari 16, 2006

Såfundering - blomjord/såjord

Efter att jag sått igår satt jag och läste såråd i odlas forum (har inte riktigt hittat dit än) och insåg att jag blandat ihop såråden lite. Jag satte ju blomjord i botten och sen såjord. Att ha blomjorden under är ju fiffigt när man sår i större krukor och inte vill skola om så tidigt. Eller då man sår på friland kan man lägga fröna i ett lager såjord direkt på en mer näringsrik jord. Först gror fröna i den näringsfattiga jorden, sen växer rötterna och når ner till den näringsrikare blomjorden.

I de pyttekrukor som jag har sått i måste jag ju ändå skola om, så det var en helt onödig procedur jag gjorde. Jag läste om dem som prövat båda sätten att så (så direkt i större krukor med blomjord/såjord eller så i mindre krukor alternativt bredså och sedan skola om). De menade att plantorna tar fart efter omskolningen och att omskolningen liksom väcker rötterna till liv. En berättade till och med att hon brukade klippa rötterna lite. Kontentan var att såresultatet blir bättre om man skolar om plantorna när de är små i stället för att så i större krukor från början.

Det är mycket med det jordiska.

7 kommentarer:

Minna sa...

Hej! Åh, i fredags kom Allt om trädgårds-tidningen. lövli! Men jag har ingen ork att göra en sån där fins seriös såbänk som du gjort! Jag har dock sått vallmo i mitt växthus... får se hur det går... (för att göra en lång historia kort). och tulpaner så att rådjuren inte tar dem. Jag får väl sitta där inne och fika i vår...

Och, jag har också bara hört att Bakker är skit! Härlig sida att inspireras av dock.

Minna

crrly sa...

Hellu! Som sagt, älskar din blogg! Så genomarbetad. Och nu såg jag att odla.nu länkar till den! Kul!! :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Minna: Meh! Jag fick en prenumeration i julklapp, men inte har tidningen kommit :( ÅÅH! Växthus! Vad roligt det måste vara. Ett extra uterum liksom. Tulpaner har jag inte gett mig på. Grannarna säger att det är omöjligt pga rådjuren.

Crrly: Tack för berömmet! :-)

Minna sa...

Ja, växthus är kul. Men jag flyttade ju in i juli så jag har inte haft det på egen hand en hel säsong än... Men där inne finns en enorm vinranka, helt sagolik. Hoppas den överlever vintern... Planen för sommaren att odla bissart mkt tomater där inne.

Anonym sa...

Linda - jag är ju inte intresserad av sådder. Varför sitter jag då och klickar på "BESTÄLL" när odla.nu mailar ut ett erbjudande. Jag anser nog att det är ditt fel :) Snacka om lättpåverkad... 6 sorter blev det nog - eller var det 7??

Christer O sa...

Vad kul att följa dina sådder! Skall kolla in här så ofta jag kan! När jag fattar hur man gör, skall jag lägga en länk på min blogg till din.
Christer.

Lindas trädgårdsblogg sa...

AnnicaB: Tjoho, det här tokeriet är smittsamt! Akta er!! :-D

Christer: Hejsan! Jag jobbar i en annan skala kan man säga! Jag hoppas att jag lyckas så jag fortsätter att tycka det är roligt :-)
När det gäller länkar i bloggen så måste du gå in i templaten och lägga in kod. Om du letar reda på där det står Links, så kan du kopiera en av länkarna under och klistra in och därefter byta ut namn och adress. Lite pilligt (jag trodde inte man behövde kunna html 2005)!