måndag, januari 30, 2006

Min fröpärm

Nu har jag fixat en egen fröpärm a la Birgitta. Det trickiga var att göra smarta kategorier. Så här gjorde jag:
  • Fakta
  • Idéer och planer
  • (1) Kallgroende perenner - höst
  • (1) Kallgroende perenner - vår
  • (2) Frösådd på friland - perenner
  • (2) Frösådd på friland - ettåringar
  • (3) Frösådd inomhus - jan/feb
  • (3) Frösådd inomhus - mars
  • (3) Frösådd inomhus - april/maj
Siffrorna 1, 2 och 3 har jag hämtat ur odlingsanvisningarna som följde med odla-fröerna. Sedan har jag delat upp dem i undergrupper. Jag skulle nog kunnat dela upp dem mer, men flikarna räckte inte! Jag har t ex ingen underkategori för grönsaker. Vi får se hur länge det funkar! Pärmen tänkte jag förvara i mitt trädgårdsförråd, där det är lite svalt.

PS. Jag har inte precis fyllt alla flikar!

10 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Linda,

Otroligt smart och inspirerande. Jag har en massa fröpåsar som bara ligger och dräller. Ska absolut ta efter dig och således också Birgitta..

Nu ska här köpas fotofickor!

Diana61 sa...

Detta är en mycket smart idé och även jag kommer att göra detta. Var på min första fröbytarträff igår och där hade anordnaren en pärm med fotofickor och det verkade så behändlit. Dessutom hade hon en bok där hon skrev upp alla fröer hon har. En annan tjej förde dagbok över hur alla hennes såddar grodde och hur dom blommade mm. Även det en himla bra sak att göra, för man glömmer fort hur olika blommor skötte sig.

Anonym sa...

Det ser smidigt ut- jag behöver göra något liknande...

Minna sa...

Ojoj, smart som 17. Måste också. Just nu har dem i en Christian Dior låda... ???.

Min syrra har bott en lång tid på Taiwan och jag har vart där och hälsat på ett par gånger och köpt med mig massor av galna frön hem. Bland annat MASKROSFRÖN -och KLÖVER bara för att det är så kul!!!!

Anonym sa...

(Jag skrev fel länk ovan...)

Anonym sa...

Jösses så organiserad och strukturerad du är. Jag har ett knippe påsar i köksskåpet. Usch på mig :)
Å andra sidan har jag gått med i Svenska Rosensällskapet idag. Fler älsklingar att dregla över när medlemstidningen kommer....

Anonym sa...

Åh, så inspirerad jag blir nu! Men samtidigt känner jag mig själv alldeles för väl för att ge mig in på nåt sånt här. Det slutar ändå med att jag köper färdiga plantor på affären...

hanna sa...

My oh my Linda. Du är sjukt styruppig! Måste ta mig i kragen och bli lite mer som du. Blir nog inga fröpärmar, men kanske alla viktiga papper kan få en pärm och kanske kan vi få upp lite tavlor och kanske kan vi styra upp en sideboard...ja, lite sånt :)

Lindas trädgårdsblogg sa...

Till alla: Alltså jag hade verkligen kaos i hjärnan och kaos på köksbordet innan jag lyckades dela upp alla fröpåsarna i olika högar. Det var det som var det svåra! Att jag nu har en pärm som jag kan bläddra i gör det hela väldigt behändigt! Det funkar ju med en låda också, men smart är det ju om man har lite flikar. Lycka till med era fröpärmar!
Hanna: Styruppig! Det var dagens roligaste ord! Men jag tycker du verkar vara rätt bra på att styra upp själv! :-)

Anonym sa...

Det var en trevlig ide med en fröpärm. Jag ska och göra en jag också. Nu har jag fröerna i en plastkasse och i en burk nere i matkällaren och det går knappt att hitta det man söker. I dag skulle vi så lite påskgräs men vete tusan var den påsen tog vägen. Jag vet ju att jag just köpt en ny...